İşitsel, görsel ve dokunsal
uyaranların kullanılmasının önemli ve öncelikli olduğu oyun ve fiziki
etkinlikler yine başka bir ders açılımı ya da referans noktası olarak düşünülmelidir.
ü İşitsel
Uyaranlar ile Oyun ve Fiziki Etkinlikler:
Yer
değiştirme, dengeleme ve nesne kontrolü gerektiren hareketlerini işitsel
uyaranlar ile gerçekleştirilmesinin sağlanmasıdır. İşitsel uyaran denilen algı
bir sesin duyu organı olan kulak yolu ile alınıp işlenmesine yani algılanmasına
dayalı olarak başlatılan eylemliliği ifade eder. İşitsel (akustik) uyaranlar
herhangi bir sesi algılamanın geliştirilmesi yanında, bir hareketi söz konusu ses
algılaması sonucunda en kısa sürede gerçekleştirmeyi (reaksiyonu)amaçlar.
Düdük sesi, davul sesi, el çırpma
sesi, zil sesi gibi herhangi bir ses ve bu sesin algılanmasının sağlanması ve
bu sese bağlı olarak istenilen hareketi en kısa sürede gerçekleştirmeyi
amaçlatan oyun ve etkinlikler bu kapsamda düşünülmelidir.
Örneğin
“bir” sesi ile koşmak, iki sesi ile dönmek, üç sesi ile durmak gibi.
ü Görsel Uyaranlar ile Oyun ve Fiziki Etkinlikler:
Harekete geçmenin, hareketi
geçmeyi gerektirecek bir uyarıyı göz ile (optik olarak) algılamaya dayalı
uyaranları ifade eder. Bir çok oyun ve
hareketi içeren etkinlikleri ne zaman ve nasıl yapılacağın tamamen görme
organına bağlı olarak gerçekleşmesidir. Burada duyu göz ile sağlanır. Algılama
ve değerlendirme işleminin başlangıcı görme yetisidir.
Renk, ışık, nesnenin hareketi,
kendi dışındaki bir kişinin hareketi yani harekete geçmenin herhangi bir görme
uyaranına bağlı olduğu tüm oyun ve fiziki etkinlikler görsel uyaranların
kullanılmasını ve geliştirilmesini içerir.
Örneğin “bir” işareti ile koşmak, iki işareti
ile dönmek, üç işareti ile durmak gibi.
ü Dokunsal Uyaranlar ile Oyun ve
Fiziki Etkinlikler:
Uyaranın (duyunun) ten yolu ile alınarak algılanması
ve bu algılama sonucu gereken davranışı gerçekleştirmesidir. Kullanım alanı
çocukların birbirine dokunarak hareket başlamayı veya durmayı veya hareketi
değiştirmeyi içeren etkinlikleri kapsar. Buradaki esas nokta gereken hareketin
gerçekleşmesi için dokunma hissinin alınıp, algılanması ve gereken hareketin
gerçekleştirilmesinin sağlanmasıdır.
Bir nesnenin (top ile temas
etkinlikleri, ip ile ilgili bazı etkinlikler, elde, kolda, bacakta hula hop
çevirme gibi) vücuda temasına dayalı hareketleri içeren oyun ve etkinlikler
dokunsal uyaranların kullanıldığı faaliyetlerdir.
Sıcaklık, soğukluk, su ile temas,
eşli hareketler genel olarak dokunsal uyaranların etkin olarak kullanıldığı
oyun ve fiziksel etkinliklerdir.
Özellikle görsel uyaranlar başta
olmak üzere, işitsel uyaranları kısıtlayarak gerçekleştirilen etkinliklerde
dokunsal uyaranlar daha etkin şekilde kullanılmaktadır. Örneğin “körebe” oyunu
ya da “göz kapalı dokunarak hedef bulma” oyunları bu bağlamda düşünülebilir.
Bir kişinin, başka bir kişiye veya
bir nesneye dokunarak ve/veya kişi ve nesnelerin söz konusu kişiye
dokunulmasının sağlanarak planlanacak oyun ve etkinliklerin hepsinde dokunsal
uyaranlar kullanılıyor demektir.
Yukarıdaki bir, iki, üç sayısı örneğinden
hareket edilecek olursa, bir kez dokunuş ile koşmak, iki kez dokunuş ile
dönmek, üç kez dokunuş ile durmak, dokunsal uyaranın kullanılmış olduğu bir
etkinliktir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder