v
“Oyun ve Fiziksel Etkinlikler”
Dersi İlkokul 1.Sınıf Kazanımları
1. Yer değiştirme hareketlerini yapar.
2. Dengeleme hareketlerini yapar.
3. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.
4. İki ve daha fazla hareket becerisini içeren
basit kurallı oyunlar oynar.
5. Ritim ve müzik eşliğinde hareket eder.
6. Vücut bölümlerinin hareketlerini tanımlar.
7. Kişisel ve genel alanını gösterir.
8. Verilen bir dizi hareketi, temel hareket beceri
gruplarından (yer değiştirme, dengeleme,
nesne kontrolü) uygun olanla ilişkilendirir.
9. Temel hareketleri yaparken dengesini sağlamak
için vücut bölümlerini kullanarak stratejiler geliştirir.
10. Oyunu
belirlenen kurallara göre oynar.
11. Oyunda
kullanılan basit stratejileri/taktikleri tanımlar.
12. Sağlık
ile oyun ve fiziki etkinlikler arasında ilişki kurar.
13. Oyun
ve fiziki etkinliklere katılırken vücudunda meydana gelen değişiklikleri
açıklar.
14. Oyuna
ve fiziki etkinliklere katılırken sağlığını korumak için dikkat etmesi gereken
unsurları söyler.
15. Güvenli
oyun ve fiziki etkinlik ortamlarının özelliklerini söyler.
16. Oyun
ve fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır.
17. Oyun
ve fiziki etkinliklere katılırken dengeli ve düzenli beslenme alışkanlığı
sergiler.
18. Oyun
ve fiziki etkinliklere katılırken temizlik alışkanlıkları sergiler.
19. Güvenli
oyun ve fiziki etkinlik ortamlarında oynar.
20. Milli
bayramlar/ belirli gün ve haftaların kutlamalarında rontlar, halk dansları,
oyun ve dans etkinliklerine katılır.
21. Kültürümüze
ait basit ritmli halk dansları adımlarını yapar.
22. Geleneksel
çocuk oyunlarımızı oynar.
23. Oyun
ve fiziki etkinliklerde beceri ve güçlerin farklı olabileceğini kabul eder.
24. Oyun
ve fiziki etkinlikler sırasında çeşitli iletişim becerileri gösterir.
25. Doğada
oyunlar oynar.
26. Oyun
ve fiziki etkinliklerle ilgili çeşitli bilgi edinme yollarını kullanır.
v
“Oyun ve Fiziksel Etkinlikler”
Dersi İlkokul 2.Sınıf Kazanımları
1. Yer değiştirme hareketlerini artan bir
doğrulukla yapar.
2. Yer değiştirme hareketlerini vücut, alan
farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak yapar.
3. Dengeleme hareketlerini artan bir doğrulukla
yapar.
4. Dengeleme hareketlerini vücut, alan
farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak yapar.
5. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri artan bir
doğrulukla yapar.
6. Nesne kontrolü gereken hareketleri alan
farkındalığı, efor ve hareket ilişkilerini kullanarak yapar.
7. İki ve daha fazla hareket becerisini
birleştirerek artan doğrulukta uygular.
8. Verilen ritim ve müziğe uygun bireysel ve
grupla nesneli/nesnesiz dans eder.
9. Temel ve birleştirilmiş hareket becerilerini
içeren eşli ve küçük gruplarda basit kurallı oyunlar oynar.
10. Temel
hareket becerilerini uygularken tekniğe ait dikkat edilmesi gereken özellikleri
söyler.
11. Vücut
bölümlerinin ve tamamının hareketlerini açıklar.
12. Efor
kavramına göre vücudunun nasıl hareket edeceğini açıklar.
13. Oyunda
basit stratejileri ve taktikleri oyun kuralları doğrultusunda kullanır.
14. Sağlıklı
olmak ve sağlığını geliştirmek için oyunlara ve fiziki etkinliklere neden
katılması gerektiğini açıklar.
15. Fiziksel
uygunluğu oluşturan kavramları açıklar.
16. Çeşitli
oyun ve fiziki etkinlikler ile fiziksel uygunluk boyutlarını ilişkilendirir.
17. Oyun
ve fiziki etkinliklere katılırken sağlığını korumak için dikkat etmesi gereken
unsurları açıklar.
18. Oyun
ve fiziki etkinliğe katılımda kendisi için güvenlik riski oluşturan unsurları
açıklar.
19. Çevresindeki
imkânları kullanarak oyun ve fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır.
20. Fiziksel
uygunluğunu destekleyici oyun ve fiziki etkinliklere katılır.
21. Oyun
ve fiziki etkinliklerde güvenlik riski oluşturmayan davranışlar sergiler.
22. Milli
bayramlar/ belirli gün ve haftaların kutlanışına rontlar, halk dansları, oyun
ve dans etkinlikleri yoluyla isteyerek katılır.
23. Kültürümüze
ait basit ritmli dans adımlarını küçük grupla yapar.
24. Eşli
ve küçük gruplarla geleneksel çocuk oyunlarımızı oynar.
25. Oyun
ve fiziki etkinliklerde kendisi ve başkaları arasındaki benzerlik ve
farklılıkları açıklar.
26. Oyun
ve fiziki etkinliklerde farklılıklara karşı anlayış ve hoşgörü gösterir.
27. Oyun
ve fiziki etkinliklerde işbirliğine dayalı davranışlar gösterir.
28. Doğada
oyun ve fiziki etkinliklere katılırken çevreye duyarlık gösterir.
29. Aktif
ve sağlıklı yaşam davranışı geliştirmek için çeşitli ekipman ve teknolojileri
tanır.
v
“Oyun ve Fiziksel Etkinlikler”
Dersi İlkokul 3. Sınıf Kazanımları
1. Yer değiştirme hareketlerini artan çeviklikle
yapar.
2. Yer değiştirme hareketlerini vücut, alan
farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak artan bir doğrulukla yapar.
3. Çeşitli nesnelerin üzerinde denge gösterir.
4. Dengeleme hareketlerini vücut, alan
farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak artan bir doğrulukla yapar.
5. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri
geliştirir.
6. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri alan
farkındalığı, efor ve hareket ilişkilerini kullanarak artan bir doğrulukla
yapar.
7. Seçtiği müzik eşliğinde bir çalışma/dans
koreografisi oluşturur.
8. Temel ve birleştirilmiş hareket becerilerini
içeren basit kurallı oyunları artan bir doğrulukla oynar.
9. Temel hareket becerilerini uygularken
kullanılan ilişkileri söyler.
10. Oyunda
kullanılabilecek basit bireysel ve takım stratejilerini/taktiklerini açıklar.
11. Oyun
ve fiziki etkinlikte nesne kontrolü gerektiren basit stratejiler/taktikler
geliştirir.
12. Fiziksel
uygunluğunu geliştirmek için günde ne kadar süre orta ve yüksek şiddetli oyuna
ve fiziki etkinliklere katılması gerektiğini nedenleriyle açıklar.
13. Oyun
ve fiziki etkinlik öncesinde, sırasında ve sonrasında beslenmenin nasıl olması gerektiğini
açıklar.
14. Oyun
ve fiziki etkinliklerde dikkat edilmesi gereken hijyen ilkelerini nedenleriyle
açıklar.
15. Oyun
ve fiziki etkinliklerde uygun spor kıyafeti kullanımının önemini açıklar.
16. Oyun
ve fiziki etkinliklerde kendi ve arkadaşları için güvenlik riski oluşturan
unsurları nedenleriyle açıklar.
17. Düzenli
olarak katılabileceği oyun ve fiziki etkinlikleri seçerek katılır.
18. Fiziksel
uygunluğunu destekleyici oyun ve fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır.
19. Oyuna
ve fiziki etkinliklere katılımda sağlığını koruma davranışları sergiler.
20. Oyun
ve fiziki etkinliklerde güvenliği için sorumluluk alır.
21. Milli
bayramlar/ belirli gün ve haftaların kutlanmasına halk dansları, oyun,
jimnastik ve dans etkinlikleri hazırlayarak katılır.
22.Basit
ritmli yöresel ve ulusal halk dansları yapar.
23.Seçtiği
geleneksel çocuk oyunlarını arkadaşlarına oynatır.
24.Oyun
ve fiziki etkinliklerde özgüvenle hareket eder.
25. Bireysel
farklılıkları olanlarla oyun ve fiziki etkinlik yapmaya istekli olur.
26. Oyun
ve fiziki etkinliklerde arkadaşlarıyla etkili işbirliği becerileri geliştirir.
27. Oyun
ve fiziki etkinliklerde başarıyı tebrik eder.
28. Oyunlarda
karşılaştığı problemlere eş veya grupla çözümler önerir.
29. Hareket
becerisi, aktif ve sağlıklı yaşam davranışı geliştirmek için çeşitli ekipman ve
teknolojileri kullanır.
30. Oyun
ve fiziki etkinliklerde arkadaşını gözlemleyerek geribildirim verir.
v
“Oyun ve Fiziksel Etkinlikler”
Dersi İlkokul 4.Sınıf Kazanımları
1. Yer değiştirme hareketlerini artan kuvvet, hız
ve çeviklikle yapar.
2. Oyunlarda dengeleme gerektiren hareketleri
etkili kullanır.
3. Oyunlarda nesne kontrolü gerektiren hareketleri
etkili kullanır.
4. Yaratıcı, modern, aerobik, kültürel dansları ve
halk danslarını içeren çeşitli dans türlerini küçük grupla yapar.
5. Kurallı takım oyunları oynar.
6. Hareket becerileri ile ilgili kavramları
yerinde kullanır.
7. Oynadığı oyunların içindeki hareket
becerilerini tanımlar.
8. Çeşitli stratejiler ve taktiklerin kullanıldığı
oyun ve fiziki etkinlikleri tasarlayıp, oynar.
9. Fiziksel uygunluğunu geliştirecek uygun
programlar tasarlar.
10. Sağlığını
korumak için haftalık ve günlük beslenme listesi hazırlar.
11.Okul
içinde ve okul dışında katılabileceği oyun ve fiziki etkinlikleri planlayarak,
düzenli olarak katılır.
12.Hazırladığı
fiziksel uygunluğunu geliştirecek programları uygular.
13.Oyun
ve fiziki etkinliklere uygun spor kıyafeti ile katılır.
14.Oyun
ve fiziki etkinliklere kendi ve başkalarının güvenliği ile ilgili sorumluluk
alarak katılır.
15.Milli
bayramlar/belirli gün ve haftaların kutlanışını içeren gösteri/festival
hazırlayarak katılır.
16.Kültürümüze
ve diğer kültürlere ait halk danslarını yapar.
17.Kültürümüze
ve diğer kültürlere ait çocuk oyunlarını tanıyarak, oynar.
18.Oyun
ve fiziki etkinliklerde zamanını etkili kullanır.
19.Oyun
ve fiziki etkinliklerde bireysel farklılıklara ve çevreye saygı gösterir.
20.Küçük
grup ve takım oyunlarında arkadaşlarıyla işbirliği yapar.
21.Küçük
grup ve takım oyunlarında adil oyun anlayışı gösterir.
22.Oyunlarda
karşılaştığı problemleri çözer.
23.Kendi
ve arkadaşlarının oyun ve fiziki etkinliklerdeki performanslarını
değerlendirir.
İlkokullarda
yer alan “oyun ve fiziki etkinlikler” dersi öğretim programı sınıf düzeyi
kazanımları incelendiğinde, iki konunun tekrar ele alınması ihtiyacı gündeme
gelmektedir. Bunlardan birincisi sınıf düzeyi kazanımlarının özellikle 1 ve 2.
sınıf çocukları başta olmak üzere, çocukların gelişim düzeylerinin üzerinde bir
içerik taşıdığıdır. Söz konusu bu kazanımlar tekrar gözden geçirilerek gelişim
düzeyine uygun bir beklentiyi karşılayacak içeriğe büründürülmelidir.
İkinci önemli konu ise, öğretim
programında temel hareket becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak
tasarlanmış olan psikomotor kazanımların, hareket eğitimi gelişim amaçlarına
bağlı olarak ders düzeylerine yönelik olarak yapılandırılması/planlanması gereği
ve ihtiyacıdır. Örneğin, “yer değiştirme hareketlerini yapar” kazanıma yönelik
olarak gerçekleştirilecek öğretim uygulamalarının sadece koşu hareketini içeren
yer değiştirmeler ile ilgili oyun ve etkinliklerden oluşmasının engellenmesi
için derslerde farklı yer değiştirme hareketlerini önceleyen oyun ve
etkinlikleri kullanmayı da gerektirecek şekilde ifade edilmesinde oldukça büyük
yararlar vardır.
Bununla ilgili olarak aşağıdaki
başlık altında örnek düzenlemeler ve kazanım yazılımları geliştirilmiş olup, bu
şekilde söz konusu öğretim programının uygulanabilirliği ve verimliliğinin daha
üst düzeye çekilmesi amaçlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder