26 Eylül 2014 Cuma

"Oyun Ve Fiziki Etkinlikler” Dersi Öğretim Programında Yer Alan Sınıf Düzeyi Kazanımları


                         
                                                                                                                    

 v  “Oyun ve Fiziksel Etkinlikler” Dersi İlkokul 1.Sınıf Kazanımları 
1. Yer değiştirme hareketlerini yapar.
2. Dengeleme hareketlerini yapar.
3. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.
4. İki ve daha fazla hareket becerisini içeren basit kurallı oyunlar oynar.
5. Ritim ve müzik eşliğinde hareket eder.
6. Vücut bölümlerinin hareketlerini tanımlar.
7. Kişisel ve genel alanını gösterir.
8. Verilen bir dizi hareketi, temel hareket beceri gruplarından (yer değiştirme, dengeleme,       nesne kontrolü) uygun olanla ilişkilendirir.
9. Temel hareketleri yaparken dengesini sağlamak için vücut bölümlerini kullanarak stratejiler geliştirir.
 10. Oyunu belirlenen kurallara göre oynar.
 11. Oyunda kullanılan basit stratejileri/taktikleri tanımlar.
 12. Sağlık ile oyun ve fiziki etkinlikler arasında ilişki kurar.
 13. Oyun ve fiziki etkinliklere katılırken vücudunda meydana gelen değişiklikleri açıklar.
 14. Oyuna ve fiziki etkinliklere katılırken sağlığını korumak için dikkat etmesi gereken unsurları söyler.
 15. Güvenli oyun ve fiziki etkinlik ortamlarının özelliklerini söyler.
 16. Oyun ve fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır.
 17. Oyun ve fiziki etkinliklere katılırken dengeli ve düzenli beslenme alışkanlığı sergiler.
 18. Oyun ve fiziki etkinliklere katılırken temizlik alışkanlıkları sergiler.
 19. Güvenli oyun ve fiziki etkinlik ortamlarında oynar.
20. Milli bayramlar/ belirli gün ve haftaların kutlamalarında rontlar, halk dansları, oyun ve dans etkinliklerine katılır.
 21. Kültürümüze ait basit ritmli halk dansları adımlarını yapar.
 22. Geleneksel çocuk oyunlarımızı oynar.
 23. Oyun ve fiziki etkinliklerde beceri ve güçlerin farklı olabileceğini kabul eder.
 24. Oyun ve fiziki etkinlikler sırasında çeşitli iletişim becerileri gösterir.
 25. Doğada oyunlar oynar.
 26. Oyun ve fiziki etkinliklerle ilgili çeşitli bilgi edinme yollarını kullanır.
v “Oyun ve Fiziksel Etkinlikler” Dersi İlkokul 2.Sınıf  Kazanımları 
1. Yer değiştirme hareketlerini artan bir doğrulukla yapar.
2. Yer değiştirme hareketlerini vücut, alan farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak yapar.
3. Dengeleme hareketlerini artan bir doğrulukla yapar.
4. Dengeleme hareketlerini vücut, alan farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak yapar.
5. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri artan bir doğrulukla yapar.
6. Nesne kontrolü gereken hareketleri alan farkındalığı, efor ve hareket ilişkilerini kullanarak yapar.
7. İki ve daha fazla hareket becerisini birleştirerek artan doğrulukta uygular.
8. Verilen ritim ve müziğe uygun bireysel ve grupla nesneli/nesnesiz dans eder.
9. Temel ve birleştirilmiş hareket becerilerini içeren eşli ve küçük gruplarda basit kurallı oyunlar oynar.
 10. Temel hareket becerilerini uygularken tekniğe ait dikkat edilmesi gereken özellikleri söyler.
 11. Vücut bölümlerinin ve tamamının hareketlerini açıklar.
 12. Efor kavramına göre vücudunun nasıl hareket edeceğini açıklar.
 13. Oyunda basit stratejileri ve taktikleri oyun kuralları doğrultusunda kullanır.
 14. Sağlıklı olmak ve sağlığını geliştirmek için oyunlara ve fiziki etkinliklere neden katılması gerektiğini açıklar.
 15. Fiziksel uygunluğu oluşturan kavramları açıklar.
 16. Çeşitli oyun ve fiziki etkinlikler ile fiziksel uygunluk boyutlarını ilişkilendirir.
 17. Oyun ve fiziki etkinliklere katılırken sağlığını korumak için dikkat etmesi gereken unsurları açıklar.
 18. Oyun ve fiziki etkinliğe katılımda kendisi için güvenlik riski oluşturan unsurları açıklar.
 19. Çevresindeki imkânları kullanarak oyun ve fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır.
 20. Fiziksel uygunluğunu destekleyici oyun ve fiziki etkinliklere katılır.
 21. Oyun ve fiziki etkinliklerde güvenlik riski oluşturmayan davranışlar sergiler.
22. Milli bayramlar/ belirli gün ve haftaların kutlanışına rontlar, halk dansları, oyun ve dans etkinlikleri yoluyla isteyerek katılır.
 23. Kültürümüze ait basit ritmli dans adımlarını küçük grupla yapar.
 24. Eşli ve küçük gruplarla geleneksel çocuk oyunlarımızı oynar.
 25. Oyun ve fiziki etkinliklerde kendisi ve başkaları arasındaki benzerlik ve farklılıkları açıklar.
 26. Oyun ve fiziki etkinliklerde farklılıklara karşı anlayış ve hoşgörü gösterir.
 27. Oyun ve fiziki etkinliklerde işbirliğine dayalı davranışlar gösterir.
 28. Doğada oyun ve fiziki etkinliklere katılırken çevreye duyarlık gösterir.
 29. Aktif ve sağlıklı yaşam davranışı geliştirmek için çeşitli ekipman ve teknolojileri tanır.
v  “Oyun ve Fiziksel Etkinlikler” Dersi İlkokul 3. Sınıf Kazanımları 
1. Yer değiştirme hareketlerini artan çeviklikle yapar.
2. Yer değiştirme hareketlerini vücut, alan farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak artan bir doğrulukla yapar.
3. Çeşitli nesnelerin üzerinde denge gösterir.
4. Dengeleme hareketlerini vücut, alan farkındalığı ve hareket ilişkilerini kullanarak artan bir doğrulukla yapar.
5. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri geliştirir.
6. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri alan farkındalığı, efor ve hareket ilişkilerini kullanarak artan bir doğrulukla yapar.
7. Seçtiği müzik eşliğinde bir çalışma/dans koreografisi oluşturur.
8. Temel ve birleştirilmiş hareket becerilerini içeren basit kurallı oyunları artan bir doğrulukla oynar.
9. Temel hareket becerilerini uygularken kullanılan ilişkileri söyler.
 10. Oyunda kullanılabilecek basit bireysel ve takım stratejilerini/taktiklerini açıklar.
 11. Oyun ve fiziki etkinlikte nesne kontrolü gerektiren basit stratejiler/taktikler geliştirir.
 12. Fiziksel uygunluğunu geliştirmek için günde ne kadar süre orta ve yüksek şiddetli oyuna ve fiziki etkinliklere katılması gerektiğini nedenleriyle açıklar.
 13. Oyun ve fiziki etkinlik öncesinde, sırasında ve sonrasında beslenmenin nasıl olması gerektiğini açıklar.
 14. Oyun ve fiziki etkinliklerde dikkat edilmesi gereken hijyen ilkelerini nedenleriyle açıklar.
 15. Oyun ve fiziki etkinliklerde uygun spor kıyafeti kullanımının önemini açıklar.
16. Oyun ve fiziki etkinliklerde kendi ve arkadaşları için güvenlik riski oluşturan unsurları nedenleriyle açıklar.
 17. Düzenli olarak katılabileceği oyun ve fiziki etkinlikleri seçerek katılır.
 18. Fiziksel uygunluğunu destekleyici oyun ve fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır.
 19. Oyuna ve fiziki etkinliklere katılımda sağlığını koruma davranışları sergiler.
 20. Oyun ve fiziki etkinliklerde güvenliği için sorumluluk alır.
 21. Milli bayramlar/ belirli gün ve haftaların kutlanmasına halk dansları, oyun, jimnastik ve dans etkinlikleri hazırlayarak katılır.
 22.Basit ritmli yöresel ve ulusal halk dansları yapar.
 23.Seçtiği geleneksel çocuk oyunlarını arkadaşlarına oynatır.
 24.Oyun ve fiziki etkinliklerde özgüvenle hareket eder.
 25. Bireysel farklılıkları olanlarla oyun ve fiziki etkinlik yapmaya istekli olur.
 26. Oyun ve fiziki etkinliklerde arkadaşlarıyla etkili işbirliği becerileri geliştirir.
 27. Oyun ve fiziki etkinliklerde başarıyı tebrik eder.
 28. Oyunlarda karşılaştığı problemlere eş veya grupla çözümler önerir.
29. Hareket becerisi, aktif ve sağlıklı yaşam davranışı geliştirmek için çeşitli ekipman ve teknolojileri kullanır.
 30. Oyun ve fiziki etkinliklerde arkadaşını gözlemleyerek geribildirim verir.

v “Oyun ve Fiziksel Etkinlikler” Dersi İlkokul 4.Sınıf Kazanımları 
1. Yer değiştirme hareketlerini artan kuvvet, hız ve çeviklikle yapar.
2. Oyunlarda dengeleme gerektiren hareketleri etkili kullanır.
3. Oyunlarda nesne kontrolü gerektiren hareketleri etkili kullanır.
4. Yaratıcı, modern, aerobik, kültürel dansları ve halk danslarını içeren çeşitli dans türlerini küçük grupla yapar.
5. Kurallı takım oyunları oynar.
6. Hareket becerileri ile ilgili kavramları yerinde kullanır.
7. Oynadığı oyunların içindeki hareket becerilerini tanımlar.
8. Çeşitli stratejiler ve taktiklerin kullanıldığı oyun ve fiziki etkinlikleri tasarlayıp, oynar.
9. Fiziksel uygunluğunu geliştirecek uygun programlar tasarlar.
 10. Sağlığını korumak için haftalık ve günlük beslenme listesi hazırlar.
 11.Okul içinde ve okul dışında katılabileceği oyun ve fiziki etkinlikleri planlayarak, düzenli olarak katılır.
 12.Hazırladığı fiziksel uygunluğunu geliştirecek programları uygular.
 13.Oyun ve fiziki etkinliklere uygun spor kıyafeti ile katılır.
 14.Oyun ve fiziki etkinliklere kendi ve başkalarının güvenliği ile ilgili sorumluluk alarak katılır.
 15.Milli bayramlar/belirli gün ve haftaların kutlanışını içeren gösteri/festival hazırlayarak katılır.
 16.Kültürümüze ve diğer kültürlere ait halk danslarını yapar.
 17.Kültürümüze ve diğer kültürlere ait çocuk oyunlarını tanıyarak, oynar.
 18.Oyun ve fiziki etkinliklerde zamanını etkili kullanır.
 19.Oyun ve fiziki etkinliklerde bireysel farklılıklara ve çevreye saygı gösterir.
 20.Küçük grup ve takım oyunlarında arkadaşlarıyla işbirliği yapar.
 21.Küçük grup ve takım oyunlarında adil oyun anlayışı gösterir.
 22.Oyunlarda karşılaştığı problemleri çözer.
 23.Kendi ve arkadaşlarının oyun ve fiziki etkinliklerdeki performanslarını değerlendirir. 
  
         İlkokullarda yer alan “oyun ve fiziki etkinlikler” dersi öğretim programı sınıf düzeyi kazanımları incelendiğinde, iki konunun tekrar ele alınması ihtiyacı gündeme gelmektedir. Bunlardan birincisi sınıf düzeyi kazanımlarının özellikle 1 ve 2. sınıf çocukları başta olmak üzere, çocukların gelişim düzeylerinin üzerinde bir içerik taşıdığıdır. Söz konusu bu kazanımlar tekrar gözden geçirilerek gelişim düzeyine uygun bir beklentiyi karşılayacak içeriğe büründürülmelidir.
                   İkinci önemli konu ise, öğretim programında temel hareket becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak tasarlanmış olan psikomotor kazanımların, hareket eğitimi gelişim amaçlarına bağlı olarak ders düzeylerine yönelik olarak yapılandırılması/planlanması gereği ve ihtiyacıdır. Örneğin, “yer değiştirme hareketlerini yapar” kazanıma yönelik olarak gerçekleştirilecek öğretim uygulamalarının sadece koşu hareketini içeren yer değiştirmeler ile ilgili oyun ve etkinliklerden oluşmasının engellenmesi için derslerde farklı yer değiştirme hareketlerini önceleyen oyun ve etkinlikleri kullanmayı da gerektirecek şekilde ifade edilmesinde oldukça büyük yararlar vardır.
                   Bununla ilgili olarak aşağıdaki başlık altında örnek düzenlemeler ve kazanım yazılımları geliştirilmiş olup, bu şekilde söz konusu öğretim programının uygulanabilirliği ve verimliliğinin daha üst düzeye çekilmesi amaçlanmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder