Denge
Hareketlerinin Oyun ve Fiziki Etkinliklere Transferi;
·
Eğilme,
Esnetme Etkinlikleri (Değişik yönlere ve açılarda esnetme ve eğilmeler).
·
Düşme
Kalkma Etkinlikleri (Değişik hızlarda hareket ederken yumuşak zeminlere değişik
açılarda düşme ve kalkmalar).
·
Dönme
Etkinlikleri (Durağan haldeyken sağdan sola, soldan sağa değişik açılarda
dönme, yine aynı şekilde ama sıçrayarak dönmeler, yürürken ve koşarken
dönmeler).
·
Salınma
Etkinlikleri (Ayaktayken ayaklar sabit öne geriye, sağa sola salınmalar).
·
Ağırlık
Aktarma Etkinlikleri (Ayaklar arası açıklığın değişik uzaklıklarda ve sabit
olduğu durumlarda vücut ağırlığının yanlara, öne ve geriye taşınması ve/veya bu
hareketleri belli ağırlıktaki nesnelerle yapma).
·
Atlama
Konma Etkinlikleri (Değişik hızlarda hareket halindeyken tek ve çift ayak
atlama ve atladıktan sonra kıpırdamama).
·
Başlama
Durma Etkinlikleri (Değişik hızlarda hareket halindeyken kendiliğinden veya bir
uyaranla kıpırdamadan durma).
·
İtme
Çekme Etkinlikleri (Bir nesneyi ve daha çok eşlerin birbirlerini değişik
tutuşlarla çekmeleri ve itmeleri sonucu bulunduğu sabit yerden ayrılmama
ve/veya konumunu hareket halindeyken de sürekli aynı şekilde koruma)
·
Oturuş
Duruş Etkinlikleri (Değişik şekillerde sabit durarak ve oturarak pozisyonunu
korumalar).
Nesne Kontrolü
Gerektiren Hareketlerin Oyun ve Fiziki Etkinliklere Transferi;
·
Atma
ve Tutma Etkinlikleri (Değişik ebat ve ağırlıkta topları atma ve tutma,
aşağıdan yukarı ve yukarıdan atma, aşağıdan geleni ve yukarıdan geleni tutma,
tek el ve çift el atma tutma, değişik uygun nesneleri atma ve tutma v. b)
·
Nesneyi
Zıplatma (Sektirme) Etkinlikleri (Çift el ve tek el sektirme, ritmik sektirme,
değişik hız ve tempolarda sektirme, yürüyerek ve koşarak sektirme v. b)
·
Yakalama
Etkinlikleri (Yerden ve havadan değişik hızlardaki ve yönlerdeki nesneleri
yakalama)
·
Tekmeleme,
Vurma Etkinlikleri (Değişik hız ve yönlerdeki hareketsiz ve hareketli
nesnelere=uygun toplara ayak kullanarak vurma)
·
Yuvarlama,
Durdurma Etkinlikleri (El ve ayak ile değişik ebat ve ağırlıktaki, değişik
hızlarda ve yönlerden gelen nesneleri=topları durdurma ve yuvarlama).
·
El
ve Ayakla Nesneye Yön Verme Etkinlikleri (El ve ayak ile yerden ve havadan
gelen nesnelerin, nesneleri durdurmadan yönünü değiştirme)
·
Uzun
Saplı Bir Araçla Vurma ve/veya Raketle Vurma Etkinlikleri (Cimnastik sopası,
beyzbol sopası, tenis ve masa tenisi raketlerini kullanarak değişik açılardan
gelen uygun nesnelere vurma)
·
Vole
Etkinlikleri (Önden, yandan değişik açılardan gelen uygun nesnelere=toplara
havada iken vurma).
Yer Değiştirme
Hareketlerinin Hareketlerin Oyun ve Fiziki Etkinliklere Transferi;
·
Yürüme
Etkinlikleri (Değişik hızlarda yürüme, parmak ucunda yürüme, topuklarda yürüme,
geri geri yürüme, hayvan taklitleri ile yürüme, eğimli düzlemlerde yürüme,
ritmik yürüme, denge tahtasında yürüme v. b).
·
Koşma
Etkinlikleri (Değişik hızlarda koşma, ritmik koşma, değişik yönlere koşma,
zik-zak koşma, slalomlar arasından koşma, diz çekerek koşma, değişik
duruşlardan hareketle koşma v. b).
·
Atlama
Etkinlikleri (Tek ve çift ayak atlama, değişik mesafelere atlama, değişik
yüksekliklerden atlama v. b).
·
Sıçrama
Etkinlikleri (Değişik yüksekliklerde sıçrama, değişik yüksek platformlara
sıçrama, tek ve çift ayak sıçrama, diz çekerek sıçrama, değişik vücut
pozisyonları alarak sıçrama v. b).
·
Sıçramalı
Atlayış Etkinlikleri (Tek ve çift ayak sıçramalı atlayış, uzağa sıçramalı
atlayış, ritmik sıçramalı atlayış, engeller üzerinden sıçramalı atlayış, v.b).
·
Galop
Etkinlikleri (Çeşitli mesafe ve hızlarda galop, eşli galoplar, senkronize
galoplar)
·
Kayma
Etkinlikleri (Aşağı kayma, yukarı kayarak tırmanma, düzlemde kayma v.b)
·
Yuvarlanma
Etkinlikleri (Yanlara yuvarlanma, ağaç=tomruk gibi yuvarlanma, öne yuvarlanma,
geriye yuvarlanma, sağ ve sol omuz yönünde yuvarlanma).
·
Tırmanma
Etkinlikleri (Değişik düzlemlerde yukarı tırmanma, el ve kolları daha yoğun
kullanarak tırmanma, bacakları yoğun olarak tırmanma, parmaklık ve cimnastik
sırasında tırmanma).
Yukarıda yer alan tüm temel
hareket becerilerine ilişkin her bir hareketin olabildiğince farklı biçim ve
hızlarda yaptırılması gereği çok önemlidir. Ve bu hareketlere ilişkin öğretim
uygulamaları, görev etkinliği, oyunsal etkinlik veya oyun etkinliği ile
gerçekleştirilecektir.
Örneğin “yürüme” hareketi,
·
Parmak
ucunda yürüme
·
Ayak
topuğunda yürüme
·
Ritmik
yürüme
·
Geri,
geri yürüme
·
Çizgi
üstünde yürüme
·
Dizleri
bükmeden yürüme
·
Sınırlandırılmış
noktalara basarak yürüme
·
Hayvan
taklitleri ile yürüme
gibi farklı yürüme etkinliklerini
içermesi gerekirken, yürüme ile ilgili bu öğretim etkinliklerinin farklı hız,
yön ve alanlarda yaptırılmasına da özen gösterilmelidir.
Temel Hareket Becerilerine
yönelik oyun ve fiziki etkinliklerde dikkat edilmesi gereken en önemli
noktalardan birisi özellikle 1. Sınıf ve 2. Sınıf öğrencilerinin bir kısmının
düzeyinin 2 ve 3. sınıf düzeyi öğrencilere oranla bedensel, psikomotor ve
algısal açılardan daha geride olduklarının bilinmesidir.
6 yaş çocukları ile 7 yaş
çocuklarının bir bölümünün birçok açıdan okul öncesi dönem özelliklerini
taşıyor olmaları asla unutulmamalıdır. Dolayısı ile özellikle 1. sınıflara
yönelik düzenlenecek oyun ve fiziki etkinliklerin çok daha basit, anlaşılır ve
uygulanabilir olmasına özen gösterilmelidir. Daha somut bir ifade ile bu
yaştaki çocukların çoğu kurallı bir oyun etkinliğini gerçekleştiremezler. Bu
bağlamda kullanılacak öğretim uygulamaları daha çok kurallı oyundan ziyade
etkinliklerin oyunlaştırılması olarak ifade edebileceğimiz “oyunsal etkinliklerden”
oluşturulmalıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder