27 Eylül 2014 Cumartesi

Temel Hareket Becerilerinin “Oyun ve Fiziki Etkinliklere” Transferi


Denge Hareketlerinin Oyun ve Fiziki Etkinliklere Transferi;
·      Eğilme, Esnetme Etkinlikleri (Değişik yönlere ve açılarda esnetme ve eğilmeler).
·      Düşme Kalkma Etkinlikleri (Değişik hızlarda hareket ederken yumuşak zeminlere değişik açılarda düşme ve kalkmalar).
·      Dönme Etkinlikleri (Durağan haldeyken sağdan sola, soldan sağa değişik açılarda dönme, yine aynı şekilde ama sıçrayarak dönmeler, yürürken ve koşarken dönmeler).
·      Salınma Etkinlikleri (Ayaktayken ayaklar sabit öne geriye, sağa sola salınmalar).
·      Ağırlık Aktarma Etkinlikleri (Ayaklar arası açıklığın değişik uzaklıklarda ve sabit olduğu durumlarda vücut ağırlığının yanlara, öne ve geriye taşınması ve/veya bu hareketleri belli ağırlıktaki nesnelerle yapma).
·      Atlama Konma Etkinlikleri (Değişik hızlarda hareket halindeyken tek ve çift ayak atlama ve atladıktan sonra kıpırdamama).
·      Başlama Durma Etkinlikleri (Değişik hızlarda hareket halindeyken kendiliğinden veya bir uyaranla kıpırdamadan durma).
·      İtme Çekme Etkinlikleri (Bir nesneyi ve daha çok eşlerin birbirlerini değişik tutuşlarla çekmeleri ve itmeleri sonucu bulunduğu sabit yerden ayrılmama ve/veya konumunu hareket halindeyken de sürekli aynı şekilde koruma)
·      Oturuş Duruş Etkinlikleri (Değişik şekillerde sabit durarak ve oturarak pozisyonunu korumalar).

Nesne Kontrolü Gerektiren Hareketlerin Oyun ve Fiziki Etkinliklere Transferi;
·      Atma ve Tutma Etkinlikleri (Değişik ebat ve ağırlıkta topları atma ve tutma, aşağıdan yukarı ve yukarıdan atma, aşağıdan geleni ve yukarıdan geleni tutma, tek el ve çift el atma tutma, değişik uygun nesneleri atma ve tutma v. b)
·      Nesneyi Zıplatma (Sektirme) Etkinlikleri (Çift el ve tek el sektirme, ritmik sektirme, değişik hız ve tempolarda sektirme, yürüyerek ve koşarak sektirme v. b)
·      Yakalama Etkinlikleri (Yerden ve havadan değişik hızlardaki ve yönlerdeki nesneleri yakalama)
·      Tekmeleme, Vurma Etkinlikleri (Değişik hız ve yönlerdeki hareketsiz ve hareketli nesnelere=uygun toplara ayak kullanarak vurma)
·      Yuvarlama, Durdurma Etkinlikleri (El ve ayak ile değişik ebat ve ağırlıktaki, değişik hızlarda ve yönlerden gelen nesneleri=topları durdurma ve yuvarlama).
·      El ve Ayakla Nesneye Yön Verme Etkinlikleri (El ve ayak ile yerden ve havadan gelen nesnelerin, nesneleri durdurmadan yönünü değiştirme)
·      Uzun Saplı Bir Araçla Vurma ve/veya Raketle Vurma Etkinlikleri (Cimnastik sopası, beyzbol sopası, tenis ve masa tenisi raketlerini kullanarak değişik açılardan gelen uygun nesnelere vurma)
·      Vole Etkinlikleri (Önden, yandan değişik açılardan gelen uygun nesnelere=toplara havada iken vurma).

Yer Değiştirme Hareketlerinin Hareketlerin Oyun ve Fiziki Etkinliklere Transferi;
·      Yürüme Etkinlikleri (Değişik hızlarda yürüme, parmak ucunda yürüme, topuklarda yürüme, geri geri yürüme, hayvan taklitleri ile yürüme, eğimli düzlemlerde yürüme, ritmik yürüme, denge tahtasında yürüme v. b).
·      Koşma Etkinlikleri (Değişik hızlarda koşma, ritmik koşma, değişik yönlere koşma, zik-zak koşma, slalomlar arasından koşma, diz çekerek koşma, değişik duruşlardan hareketle koşma v. b).
·      Atlama Etkinlikleri (Tek ve çift ayak atlama, değişik mesafelere atlama, değişik yüksekliklerden atlama v. b).
·      Sıçrama Etkinlikleri (Değişik yüksekliklerde sıçrama, değişik yüksek platformlara sıçrama, tek ve çift ayak sıçrama, diz çekerek sıçrama, değişik vücut pozisyonları alarak sıçrama v. b).
·      Sıçramalı Atlayış Etkinlikleri (Tek ve çift ayak sıçramalı atlayış, uzağa sıçramalı atlayış, ritmik sıçramalı atlayış, engeller üzerinden sıçramalı atlayış, v.b).
·      Galop Etkinlikleri (Çeşitli mesafe ve hızlarda galop, eşli galoplar, senkronize galoplar)
·      Kayma Etkinlikleri (Aşağı kayma, yukarı kayarak tırmanma, düzlemde kayma v.b)
·      Yuvarlanma Etkinlikleri (Yanlara yuvarlanma, ağaç=tomruk gibi yuvarlanma, öne yuvarlanma, geriye yuvarlanma, sağ ve sol omuz yönünde yuvarlanma).
·      Tırmanma Etkinlikleri (Değişik düzlemlerde yukarı tırmanma, el ve kolları daha yoğun kullanarak tırmanma, bacakları yoğun olarak tırmanma, parmaklık ve cimnastik sırasında tırmanma).

Yukarıda yer alan tüm temel hareket becerilerine ilişkin her bir hareketin olabildiğince farklı biçim ve hızlarda yaptırılması gereği çok önemlidir. Ve bu hareketlere ilişkin öğretim uygulamaları, görev etkinliği, oyunsal etkinlik veya oyun etkinliği ile gerçekleştirilecektir.
Örneğin “yürüme” hareketi,
·      Parmak ucunda yürüme
·      Ayak topuğunda yürüme
·      Ritmik yürüme
·      Geri, geri yürüme
·      Çizgi üstünde yürüme
·      Dizleri bükmeden yürüme
·      Sınırlandırılmış noktalara basarak yürüme
·      Hayvan taklitleri ile yürüme
gibi farklı yürüme etkinliklerini içermesi gerekirken, yürüme ile ilgili bu öğretim etkinliklerinin farklı hız, yön ve alanlarda yaptırılmasına da özen gösterilmelidir.
Temel Hareket Becerilerine yönelik oyun ve fiziki etkinliklerde dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan birisi özellikle 1. Sınıf ve 2. Sınıf öğrencilerinin bir kısmının düzeyinin 2 ve 3. sınıf düzeyi öğrencilere oranla bedensel, psikomotor ve algısal açılardan daha geride olduklarının bilinmesidir.

6 yaş çocukları ile 7 yaş çocuklarının bir bölümünün birçok açıdan okul öncesi dönem özelliklerini taşıyor olmaları asla unutulmamalıdır. Dolayısı ile özellikle 1. sınıflara yönelik düzenlenecek oyun ve fiziki etkinliklerin çok daha basit, anlaşılır ve uygulanabilir olmasına özen gösterilmelidir. Daha somut bir ifade ile bu yaştaki çocukların çoğu kurallı bir oyun etkinliğini gerçekleştiremezler. Bu bağlamda kullanılacak öğretim uygulamaları daha çok kurallı oyundan ziyade etkinliklerin oyunlaştırılması olarak ifade edebileceğimiz “oyunsal etkinliklerden” oluşturulmalıdır. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder