Öncelikle etkinliğin aynı zamanda eski ifadesi ile “faaliyet” karşılığı olduğunu belirtmek gerekir.
Oyun da bir
etkinliktir. Ancak her etkinlik oyun değildir.
Dolayısı ile “oyun ve fiziki
etkinlikler” dersiyle ilgili tüm öğretim uygulamalarını (faaliyetlerini) birbirinden ayırmak gerekir. Bu faaliyetleri üç şekilde değerlendirmek
mümkündür.
· Etkinlik;
Sadece yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) olduğu gibi yerine
getirme faaliyetidir (Buna görev etkinliği de denilebilir).
· Oyunsal
Etkinlik; Yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) eğlenceli
olarak yerine getirme faaliyetidir.
· Oyun;
Yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) daha çok kişinin
inisiyatifine bırakılarak sonucun önceden kestirilemediği şekillerde, eğlence
boyutu yüksek olarak yerine getirme faaliyetidir.
Görev etkinliği bir hareketi
mekanik bir şekilde tekrar etme esasına dayanır. Oyunsal etkinlik ise,
öğretilecek bir davranışı sıkıcı halden kurtarmak adına söz konusu hareketlerin
tekrarlarını daha eğlenceli hale getirmek için bazı ilaveleri içerir. Oyun ise,
öğretilecek davranışların önceden kestirilemez bir biçimde gerçekleştirildiği,
asıl amacın hareketi yapmaktan çok amaca dönük ve daha hayati olarak kullanmayı
sağlayan ve de özellikle süreci ve sonucu bilinmeyen etkinliklerdir. Bu
bağlamda da oyun çok özel bir etkinlik olup vazgeçilemez bir öğretim
aracıdır. Her oyun bir etkinliktir ama
her etkinlik bir oyun değildir.
Öğretim uygulamaları yani
etkinlikler (görev etkinlikleri, oyunsal etkinlikler ve oyunlar) dört temel
özelliği bünyesinde taşımak zorundadır. Bunlar (Topkaya, 2011;104);
1. Etkinlikler sınıf düzeyine uygun
olmalıdır,
2. Etkinlikler mümkün olabildiğince
çok öğrencinin aynı anda aktif olabileceği karakterde olmalıdır,
3. Etkinlikler yeni öğrenme
durumları yaratmalıdır,
4. Ve etkinlikler eğlenceli
olmalıdır.
Etkinliklerde bulunması gereken
özelliklere bakıldığında “oyun etkinliği” birinci derecede tercih edilmesi
gereken bir etkinlik gibi görünmektedir. Ancak oyun her zaman yararlı ya da
kullanılabilirliği olan etkinlik türü olmayabilir. Çünkü “hareket becerisi”
kazanmayı amaçlayan etkinlikler öncelikle söz konusu hareketi yapmayı ve tekrar
etmeyi gerektirir. Oyun ise eğlence içeriği yüksek olmasına karşın her hareketi
bir çok kez yapmaya olanak veren bir içerik taşımayabilir. Ya da oyun, tüm
öğrencilere aynı ölçüde rol olanağı vermeyebilir. Oyunlar daha çok kazanılmış
hareket becerilerini amaca yönelik kullanma kullanmayı gerektiren ve
yaratıcılığa olanak veren eğlenceli etkinliklerdir.
Buradan hareketle bir sınıf
öğretmeni, görev etkinliği ve oyun etkinliği yanında özellikle oyunsal etkinlik
konusunda oldukça üretken ve becerikli olmak durumundadır.
Örneğin “yürüme ile ilgili yer
değiştirme hareketlerini yapar” kazanımı ile ilgili olarak;
Görev etkinliği: Çeşitli
şekillerde yürümeler ve bunların tekrarıdır.
Oyunsal etkinlik: Taklidi
yürümeler, kim hızlı yürür? Kim hatasız yürür? gibi güdeleyici tekrarlardır.
Oyun etkinliği: Yürüme yarışları
ya da yürüme ile ilgili oyunlardır. Örneğin postacı oyunu gibi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder