27 Eylül 2014 Cumartesi

ETKİNLİKLERDE BULUNMASI GEREKEN DÖRT TEMEL EĞİTSEL KOŞUL


Öncelikle etkinliğin aynı zamanda eski ifadesi ile “faaliyet” karşılığı olduğunu belirtmek gerekir. 
Oyun da bir etkinliktir. Ancak her etkinlik oyun değildir.
Dolayısı ile “oyun ve fiziki etkinlikler” dersiyle ilgili tüm öğretim uygulamalarını (faaliyetlerini) birbirinden ayırmak gerekir. Bu faaliyetleri üç şekilde değerlendirmek mümkündür.
·  Etkinlik; Sadece yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) olduğu gibi yerine getirme faaliyetidir (Buna görev etkinliği de denilebilir).
·    Oyunsal Etkinlik; Yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) eğlenceli olarak yerine getirme faaliyetidir.
·    Oyun; Yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) daha çok kişinin inisiyatifine bırakılarak sonucun önceden kestirilemediği şekillerde, eğlence boyutu yüksek olarak yerine getirme faaliyetidir. 
Görev etkinliği bir hareketi mekanik bir şekilde tekrar etme esasına dayanır. Oyunsal etkinlik ise, öğretilecek bir davranışı sıkıcı halden kurtarmak adına söz konusu hareketlerin tekrarlarını daha eğlenceli hale getirmek için bazı ilaveleri içerir. Oyun ise, öğretilecek davranışların önceden kestirilemez bir biçimde gerçekleştirildiği, asıl amacın hareketi yapmaktan çok amaca dönük ve daha hayati olarak kullanmayı sağlayan ve de özellikle süreci ve sonucu bilinmeyen etkinliklerdir. Bu bağlamda da oyun çok özel bir etkinlik olup vazgeçilemez bir öğretim aracıdır.  Her oyun bir etkinliktir ama her etkinlik bir oyun değildir.
Öğretim uygulamaları yani etkinlikler (görev etkinlikleri, oyunsal etkinlikler ve oyunlar) dört temel özelliği bünyesinde taşımak zorundadır. Bunlar (Topkaya, 2011;104);
1.    Etkinlikler sınıf düzeyine uygun olmalıdır,
2.    Etkinlikler mümkün olabildiğince çok öğrencinin aynı anda aktif olabileceği karakterde olmalıdır,
3.    Etkinlikler yeni öğrenme durumları yaratmalıdır,
4.    Ve etkinlikler eğlenceli olmalıdır.
Etkinliklerde bulunması gereken özelliklere bakıldığında “oyun etkinliği” birinci derecede tercih edilmesi gereken bir etkinlik gibi görünmektedir. Ancak oyun her zaman yararlı ya da kullanılabilirliği olan etkinlik türü olmayabilir. Çünkü “hareket becerisi” kazanmayı amaçlayan etkinlikler öncelikle söz konusu hareketi yapmayı ve tekrar etmeyi gerektirir. Oyun ise eğlence içeriği yüksek olmasına karşın her hareketi bir çok kez yapmaya olanak veren bir içerik taşımayabilir. Ya da oyun, tüm öğrencilere aynı ölçüde rol olanağı vermeyebilir. Oyunlar daha çok kazanılmış hareket becerilerini amaca yönelik kullanma kullanmayı gerektiren ve yaratıcılığa olanak veren eğlenceli etkinliklerdir.
Buradan hareketle bir sınıf öğretmeni, görev etkinliği ve oyun etkinliği yanında özellikle oyunsal etkinlik konusunda oldukça üretken ve becerikli olmak durumundadır.
Örneğin “yürüme ile ilgili yer değiştirme hareketlerini yapar” kazanımı ile ilgili olarak;
Görev etkinliği: Çeşitli şekillerde yürümeler ve bunların tekrarıdır.
Oyunsal etkinlik: Taklidi yürümeler, kim hızlı yürür? Kim hatasız yürür? gibi güdeleyici tekrarlardır.
Oyun etkinliği: Yürüme yarışları ya da yürüme ile ilgili oyunlardır. Örneğin postacı oyunu gibi.









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder