12 yıllık zorunlu eğitim kapsamında
Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 25/06/2012 tarih ve 69 sayılı Kurul
Kararına göre “İlköğretim
Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) Haftalık Ders Çizelgesi”ne göre
2012-2013 eğitim ve öğretim yılından itibaren 1. ve 5. sınıflardan başlanmak
üzere kademeli olarak uygulanması ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın
20.07.2010 tarihli ve 75 sayılı Kararı ile kabul edilen “İlköğretim Okulları Haftalık Ders Çizelgesi”nin
2012-2013 eğitim ve öğretim yılından itibaren 1. ve 5. sınıflardan başlanmak
üzere kademeli olarak uygulamadan kaldırılması kararlaştırılmıştır.
Yeni ders çizelgelerinin kabulü ile öğretim
programlarında yeniden yapılanma süreci başlamıştır.
Bu kapsamda Temel Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından
1-4. sınıflar için “Oyun ve Fiziki
Etkinlikler Dersi” öğretim programı hazırlanmıştır. Bu ders, Talim
ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın ilgili kurul kararı gereği 1. sınıflarda
2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya başlanacak 2., 3., 4.
sınıflarda ise aşamalı olarak uygulanacaktır. Sınıf öğretmenlerinin gireceği
dersin işlenişinde “FEK kartları” ve “Oyun Oynuyorum Derleme Kitapçığı”nın
kullanımına da yer verilmiştir.
“Fiziksel Etkinlik Kartları”
(FEK) ve “Oyun Oynuyorum Derleme Kitapçığı”nda öğrencilerin fiziksel, sosyal ve psikolojik gelişimlerini sağlayacak
oyunlar yer almaktadır. Ayrıca kartlarda öğretmenlerin rahatlıkla kullanmaları
için gerekli açıklamalara yer verilmiştir. Bu kartlarda önerilen oyunlar
sınıfta, okul bahçesinde veya okulun çok amaçlı kullanılan salonlarda
oynanabilecek türden oyunlardır. Kartlarda yer alan oyunlar ve fiziki
etkinlikler hazırlanırken engelli öğrencilerin katılacağı oyunlar özellikle
vurgulanmıştır. “Oyun oynuyorum
derleme kitapçığı” ise öğretim programındaki sınıf düzeyi kazanımlarına yönelik
oyun etkinliklerinden oluşmaktadır.
İlkokullarda
2012-2013 eğitim yılından itibaren 1. Sınıflardan başlamak üzere haftalık ders
çizelgesinde yer alan “oyun ve fiziki etkinlikler” dersi öğretim programı, bir önceki “beden eğitimi dersi öğretim
programındaki” yapılandırmacı eğitim anlayışının sürdürüldüğü bir içerikte
hazırlanmıştır. Buna ilaveten öğretim programı ile aynı anda yayınlanan sınıf
düzeyi kazanımlarına yönelik “oyun oynuyorum derleme kitabı” ve “fiziksel
etkinlik kartları” ile programın uygulanabilirlik boyutu (pratiğe yönelik
kullanılabilirliği) geliştirilmiştir.
“Oyun
ve Fiziki Etkinlikler Öğretim Programı” üç gelişim ve öğrenme alanı üzerine
tasarlanmıştır. Bu gelişim ve öğrenme alanları;
ü
Hareket
Yetkinliği
ü
Aktif
ve Sağlıklı Yaşam
ü
Kişisel
Sosyal ve Düşünme Becerileri’dir.
Öğretim
programının tasarlanmış olduğu söz konusu bu gelişim ve öğrenme alanları
aşağıda görüldüğü şekilde boyutlandırılmıştır.
ü
Hareket
Yetkinliği Gelişim ve Öğrenme Alanı;
·
Temel
Hareket Becerileri
·
Temel
Hareket Kavramları
·
Oyun
Stratejileri ve Kavramları
ü
Aktif
ve Sağlıklı Yaşam
·
Aktif
ve Sağlıklı Yaşam Kavramları
·
Aktif
ve Sağlıklı Yaşam Uygulamaları
·
Kültürel
Birikimimiz ve Değerlerimiz
ü
Kişisel,
Sosyal ve Düşünme Becerileri
·
Kişisel
Beceriler
o Kendini tanıma ve farkında olma
o Uyum, yönetim ve başa çıkma
o Bireysel sorumluluk
o Kendine güven
o Zaman yönetimi
o Eğlenme
·
Düşünme
becerileri (Bilgiyi edinme ve kullanma)
o Gözlem
o Hedef belirleme
o Planlama
o Uygulama
o Bilgi işleme
o Değerlendirme ve yansıtma
·
Sosyal
beceriler (Çevreyle uyum)
o İletişim becerileri
o İşbirliği
o Adil oyun (fair play)
o Sosyal sorumluluk
o Liderlik
o Farklılıklara, başkalarına ve
çevreye saygı
Öğretim
programlarında, programların temel çıkış noktası, genel çerçevesi ve
yaklaşımları elbette çok önemlidir. “Oyun ve fiziki etkinlikler” dersinin çıkış
noktası ve genel çerçevesi özetle bu şekildedir.
Bunun
yanı sıra, çok önemli olan diğer bir nokta da programların uygulanabilirlik içerikleridir.
Uygulamacı
konumunda olan öğretmenler için, bir öğretim programından en önemli beklenti, programının uygulama içeriği ve eğitim
pratiğine yansıyabilme niteliğidir.
Oyun
ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programının uygulama boyutunu belirleyen
yapılanma ise “sınıf düzeyi kazanımları” ve bu kazanımlara yönelik oyun ve
fiziki etkinlik uygulamalarıdır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder