26 Eylül 2014 Cuma

İlkokullarda Yer Alan “Oyun Ve Fiziki Etkinlikler” Dersi Öğretim Programının Genel İçeriği


                                                                                                                                             
          12 yıllık zorunlu eğitim kapsamında Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 25/06/2012 tarih ve 69 sayılı Kurul Kararına göre  “İlköğretim Kurumları (İlkokul ve Ortaokul) Haftalık Ders Çizelgesi”ne göre 2012-2013 eğitim ve öğretim yılından itibaren 1. ve 5. sınıflardan başlanmak üzere kademeli olarak uygulanması ve Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın 20.07.2010 tarihli ve 75 sayılı Kararı ile kabul edilen “İlköğretim Okulları Haftalık Ders Çizelgesi”nin 2012-2013 eğitim ve öğretim yılından itibaren 1. ve 5. sınıflardan başlanmak üzere kademeli olarak uygulamadan kaldırılması kararlaştırılmıştır.
Yeni ders çizelgelerinin kabulü ile öğretim programlarında yeniden yapılanma süreci başlamıştır.
Bu kapsamda Temel Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından 1-4. sınıflar için “Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi” öğretim programı hazırlanmıştır. Bu ders, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın ilgili kurul kararı gereği 1. sınıflarda 2012-2013 eğitim öğretim yılından itibaren uygulamaya başlanacak 2., 3., 4. sınıflarda ise aşamalı olarak uygulanacaktır. Sınıf öğretmenlerinin gireceği dersin işlenişinde “FEK kartları” ve “Oyun Oynuyorum Derleme Kitapçığı”nın kullanımına da yer verilmiştir.
“Fiziksel Etkinlik Kartları” (FEK) ve “Oyun Oynuyorum Derleme Kitapçığı”nda öğrencilerin fiziksel, sosyal ve psikolojik gelişimlerini sağlayacak oyunlar yer almaktadır. Ayrıca kartlarda öğretmenlerin rahatlıkla kullanmaları için gerekli açıklamalara yer verilmiştir. Bu kartlarda önerilen oyunlar sınıfta, okul bahçesinde veya okulun çok amaçlı kullanılan salonlarda oynanabilecek türden oyunlardır. Kartlarda yer alan oyunlar ve fiziki etkinlikler hazırlanırken engelli öğrencilerin katılacağı oyunlar özellikle vurgulanmıştır. “Oyun oynuyorum derleme kitapçığı” ise öğretim programındaki sınıf düzeyi kazanımlarına yönelik oyun etkinliklerinden oluşmaktadır.
İlkokullarda 2012-2013 eğitim yılından itibaren 1. Sınıflardan başlamak üzere haftalık ders çizelgesinde yer alan “oyun ve fiziki etkinlikler” dersi öğretim programı,  bir önceki “beden eğitimi dersi öğretim programındaki” yapılandırmacı eğitim anlayışının sürdürüldüğü bir içerikte hazırlanmıştır. Buna ilaveten öğretim programı ile aynı anda yayınlanan sınıf düzeyi kazanımlarına yönelik “oyun oynuyorum derleme kitabı” ve “fiziksel etkinlik kartları” ile programın uygulanabilirlik boyutu (pratiğe yönelik kullanılabilirliği) geliştirilmiştir.
“Oyun ve Fiziki Etkinlikler Öğretim Programı” üç gelişim ve öğrenme alanı üzerine tasarlanmıştır. Bu gelişim ve öğrenme alanları;
ü Hareket Yetkinliği
ü Aktif ve Sağlıklı Yaşam
ü Kişisel Sosyal ve Düşünme Becerileri’dir.
Öğretim programının tasarlanmış olduğu söz konusu bu gelişim ve öğrenme alanları aşağıda görüldüğü şekilde boyutlandırılmıştır.
ü Hareket Yetkinliği Gelişim ve Öğrenme Alanı;
·      Temel Hareket Becerileri
·      Temel Hareket Kavramları
·      Oyun Stratejileri ve Kavramları
ü Aktif ve Sağlıklı Yaşam
·      Aktif ve Sağlıklı Yaşam Kavramları
·      Aktif ve Sağlıklı Yaşam Uygulamaları
·      Kültürel Birikimimiz ve Değerlerimiz
ü Kişisel, Sosyal ve Düşünme Becerileri
·      Kişisel Beceriler
o  Kendini tanıma ve farkında olma
o  Uyum, yönetim ve başa çıkma
o  Bireysel sorumluluk
o  Kendine güven
o  Zaman yönetimi
o  Eğlenme
·      Düşünme becerileri (Bilgiyi edinme ve kullanma)
o  Gözlem
o  Hedef belirleme
o  Planlama
o  Uygulama
o  Bilgi işleme
o  Değerlendirme ve yansıtma
·      Sosyal beceriler (Çevreyle uyum)
o  İletişim becerileri
o  İşbirliği
o  Adil oyun (fair play)
o  Sosyal sorumluluk
o  Liderlik
o  Farklılıklara, başkalarına ve çevreye saygı
Öğretim programlarında, programların temel çıkış noktası, genel çerçevesi ve yaklaşımları elbette çok önemlidir. “Oyun ve fiziki etkinlikler” dersinin çıkış noktası ve genel çerçevesi özetle bu şekildedir.
Bunun yanı sıra, çok önemli olan diğer bir nokta da programların uygulanabilirlik içerikleridir.
Uygulamacı konumunda olan öğretmenler için, bir öğretim programından en önemli beklenti,  programının uygulama içeriği ve eğitim pratiğine yansıyabilme niteliğidir.

Oyun ve fiziki etkinlikler dersi öğretim programının uygulama boyutunu belirleyen yapılanma ise “sınıf düzeyi kazanımları” ve bu kazanımlara yönelik oyun ve fiziki etkinlik uygulamalarıdır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder