İLKOKULLARDA
YER ALAN BEDEN EĞİTİM VE OYUN (OYUN VE FİZİKİ ETKİNLİKLER) DERSLERİNDE BULUNMASI GEREKEN EĞİTSEL DÖRT
TEMEL KOŞUL
Öncelikle buradaki
etkinliğin “faaliyet” karşılığı olduğunu belirtmek gerekir. Bu anlamda Oyun da
bir etkinliktir. Ancak her etkinlik oyun değildir.
Dolayısı ile “oyun ve
fiziki etkinlikler” dersiyle ilgili tüm öğretim uygulamalarını(faaliyetleri)
birbirinden ayırmak gerekir. Bu faaliyetleri üç şekilde değerlendirmek
mümkündür.
·
Etkinlik;
Sadece yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) olduğu gibi yerine
getirme faaliyetidir (Buna görev etkinliği de denilebilir).
·
Oyunsal
Etkinlik; Yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) eğlenceli
olarak yerine getirme faaliyetidir.
·
Oyun;
Yapılması gerekeni/gerekenleri (isteneni/istenenleri) daha çok kişinin
inisiyatifine bırakılarak sonucun önceden kestirilemediği şekillerde, eğlence
boyutu yüksek olarak yerine getirme faaliyetidir.
Görev etkinliği bir
hareketi mekanik bir şekilde tekrar etme esasına dayanır. Oyunsal etkinlik ise,
öğretilecek bir davranışı sıkıcı halden kurtarmak adına söz konusu hareketlerin
tekrarlarını daha eğlenceli hale getirmek için bazı ilaveleri içerir. Oyun ise,
öğretilecek davranışların önceden kestirilemez bir biçimde gerçekleştirildiği,
asıl amacın hareketi yapmaktan çok amaca dönük ve daha hayati olarak kullanmayı
sağlayan ve de özellikle süreci ve sonucu bilinmeyen etkinliklerdir. Bu
bağlamda da oyun çok özel bir etkinlik olup vazgeçilemez bir öğretim
aracıdır. Her oyun bir etkinliktir ama
her etkinlik bir oyun değildir.
Öğretim uygulamaları yani
etkinlikler (görev etkinlikleri, oyunsal etkinlikler ve oyunlar) dört temel
özelliği bünyesinde taşımak zorundadır. Bunlar (Topkaya, 2011;104);
1. Etkinlikler
sınıf düzeyine uygun olmalıdır,
2. Etkinlikler
mümkün olabildiğince çok öğrencinin aynı anda aktif olabileceği karakterde
olmalıdır,
3. Etkinlikler
yeni öğrenme durumları yaratmalıdır,
4. Ve
etkinlikler eğlenceli olmalıdır.
Etkinliklerde bulunması
gereken özelliklere bakıldığında “oyun etkinliği” birinci derecede tercih
edilmesi gereken bir etkinlik gibi görünmektedir. Ancak oyun her zaman yararlı
ya da kullanılabilirliği olan etkinlik türü olmayabilir. Çünkü “hareket
becerisi” kazanmayı amaçlayan etkinlikler öncelikle söz konusu hareketi yapmayı
ve tekrar etmeyi gerektirir. Oyun ise eğlence içeriği yüksek olmasına karşın
her hareketi bir çok kez yapmaya olanak veren bir içerik taşımayabilir. Ya da
oyun, tüm öğrencilere aynı ölçüde rol olanağı vermeyebilir. Oyunlar daha çok
kazanılmış hareket becerilerini amaca yönelik kullanma kullanmayı gerektiren ve
yaratıcılığa olanak veren eğlenceli etkinliklerdir.
Buradan hareketle bir sınıf
öğretmeni, görev etkinliği ve oyun etkinliği yanında özellikle oyunsal etkinlik
konusunda oldukça üretken ve becerikli olmak durumundadır.
Örneğin “yürüme ile ilgili
yer değiştirme hareketlerini yapar” kazanımı ile ilgili olarak;
Görev etkinliği: Çeşitli
şekillerde yürümeler ve bunların tekrarıdır.
Oyunsal etkinlik: Taklidi
yürümeler, kim hızlı yürür? Kim hatasız yürür? Gibi güdeleyici tekrarlardır.
Oyun etkinliği: Yürüme ile
ilgili sonucu önceden kestirilemeyen yarışmalar ve oyunlardır. Yürü dur oyunu
gibi, sese ve yönergeye göre yürüme gibi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder