9 Ekim 2018 Salı

Beden Eğitimi ve Oyun Dersleri İçin Ölçme Değerlendirme Araçları: GELİŞİMSEL DERECELENDİRME ÖLÇEKLERİ


Gelişimsel Derecelendirme Ölçekleri
Gelişimsel kontrol listelerine çok benzeyen, ancak bazı ufak farkları olan bir diğer ölçme-değerlendirme aracı da “gelişimsel derecelendirme ölçekleridir. Gelişimsel derecelendirme ölçekleri de aynı kontrol listeleri gibi, çocukların belirli gelişim alanlarından nasıl geçtiklerini, neleri yapabildiklerini/ yapamadıklarını görebilmemiz açısından kullanabileceğimiz araçlardır.
Derecelendirme ölçeklerini, kontrol listelerinden ayıran en önemli özellik; çocuğun davranışlarını derecelendirerek ölçmemizi sağlamasıdır.
Yani, çocuğun davranışlarını sadece kontrol etmek amacıyla yapıp yapamadığına bakmak değil, davranışın derecesini, sıklığını, özellikle hangi zamanlarda yapıldığını görebilmemiz açısından kullanılır.
Derecelendirme ölçekleri dediğimizde iki farklı ölçekten bahsedebiliriz. Bunlardan biri, sayısal derecelendirme ölçekleridir. Sayısal ölçeklerde, belirlenen derecelendirmelerin her birine bir numara verilir ve değerlendirme buna göre yapılır. En kolay kullanılan değerlendirme ölçeğidir. Grafik ile derecelendirme ölçeği de genelde okulöncesi eğitiminde kullanılan grafik yüz şekillerinden yola çıkılarak işaretlenen değerlendirmeleri ifade eder. Aşağıda daha kullanışlı olan sayısal derecelendirme ölçeği örneği paylaşılmıştır. 
                                                     




Derecelendirme Ölçeği Örneği (Bireysel)
Okulu:
Sınıfı:2             
Gelişim ve Öğrenme Alanı: Hareket Yetkinliği
Adı Soyadı: Tanju Tezcan
Öğretmen: Tuncay Ünallı

0: Çok zayıf  1: Zayıf  2: Orta 3: İyi  4: Çok iyi
 

ÖLÇÜTLER                                                                                                                        DÜZEY
Yer değiştirme hareketlerini artan bir doğrulukta yapar
0
1
2
3
4
Dengeleme hareketlerini artan bir doğrulukta yapar





Nesne kontrolü gerektiren hareketleri artan bir doğrulukta yapar





İki veya daha fazla hareket birleştirerek artan doğrulukta uygular





Temel ve birleştirilmiş hareket becerilerini içeren eşl ve küçük gruplarda basit kurallı oyunlar oynar





Verilen ritm ve müziğe uygun bireysel ve grupla dans eder.







Bazı gelişim alanlarını incelerken, kontrol listelerini kullanmak yerine, derecelendirme ifadelerini kullanmak öğretmenler için daha işlevsel olabilir. Çünkü kontrol listesinde bir davranışın sadece görüldüğü ya da görülmediği bilgisi verilirken; derecelendirme ölçeğinde o davranışın ne sıklıkla görüldüğü hakkında bilgi sahibi olabiliriz. Ya da gözlem raporu gibi açık uçlu bir araç kullanmaktansa, çocuğun davranışları hakkında öğretmene ipucu verebilecek ifadelerden oluşturulmuş bir ölçek kullanmak daha hızlı ve kolay olacaktır. Yine de öğretmenin yaptığı detaylı bir gözlem varsa, daha sonra herhangi bir zamanda, bu gözlemdeki bilgiler bir değerlendirme ölçeğine kolaylıkla dökülebilir.
Öğrenilmesi, anlaşılması ve geliştirilmesi kolay olan değerlendirme araçlarından birisidir. Öğretmenler ilgi duymaları halinde biraz zaman ve emek harcayarak bu ölçme araçlarının hazırlanması, kullanılması ve değerlendirmesi konusunda çok rahat bir şekilde beceri sahibi olabilirler.

Ölçme değerlendirme konusunda son söz, bir eğitimcinin öğrettiğini ne ölçüde öğretip öğretmediği kadar, özellikle çocukların ne ölçüde gelişim sağlayıp sağlamadıklarının belgeli olarak ortaya koyulması yani kayıt altına alınması bir öğretmen için işinin en önemli gereklilik ve yeterliliklerinden birisidir.
Çocukları üstün körü ve gündelik bir şekilde izlemek, gözlemlemek yerine onlardaki gelişimi ve değişimi kayıt altına almak, öğretmene “mesleki yeterlilik farkındalığı” açısından inanılmaz ölçüde yarar sağlayacaktır. Bunun yanı sıra ölçme değerlendirme araçlarının kullanılması işin doğası gereği gerçekleştirilen işin planlı yürütülmesi gerekliliğini de sağlayacağından oyun ve fiziki etkinlikler dersi daha ciddi, daha güvenli ve daha işlevsel bir ders niteliğine kavuşacaktır. 



Derecelendirme Ölçeği Gözlem Formu Örneği (Gruplandırılmış)

Okulu:
Sınıfı: 4
Gelişim Alanı: Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersi Program Çıktıları
Öğretmen:





Çok İyi (4)
İyi (3)
Orta (2)
Yetersiz (1)
Çok Yetersiz (0)






Temel Hareket Becerilerini oyun ve etkinliklerde kullanır
Hareket becerileri ile ilgili kavramları kullanır
Oyun ve hareket stratejilerini – taktiklerini kullanır
Sağlıklı olmak ve sağlığını geliştirmek için oyun ve etkinliklere düzenli olarak katılır
Oyun ve etkinliklerde kendini tanıma, başa çıkma,, sorumluluk, güven ve zaman yönetimi becerileri geliştirir
Oyun ve etkinliklerde iletişim becerileri, işbirliği, sosyal sorumluluk, liderlik, farklılıklara saygı özelliklerini geliştirir
Oyun ve etkinliklerde deneyimlerini problem çözme, hedef belirleme, plan yapma gibi süreçlerde kullanır.
Sıra
Adı Soyadı







1
AKAN KURAY







2
ÇAĞLAR KANIK







3
ORHAN AY







4
 YAŞAR GÜN







5
GÜVEN AĞRI







6
İLHAN KAYA







7
EMİN CESUR







8
EYLEM ALAGÖZ







9
SEMİH İNAN







10
HALİL DURU







11
DOĞAN KAPLAN







12
SİNAN YAVUZ







13
AHMET SEVER







14
KAYA YALIM







15
HARUN BOZ







16
AZİZ DURSUN







17
BEKİR MELİK







18
EMRE AĞAN







19
EREN AKAY











DERECELENDİRME ÖLÇEĞİ GÖZLEM FORMU ÖRNEĞİ
Okul:
Sınıf:1,2,3 (Farklı sınıf düzeyleri için kullanılabilir)
Gelişim ve Öğrenme Alanı: Hareket Yetkinliği
Öğretmen: Yüksel Gayretli
SIRA NO
Ölçütler        








İsim       
YER DEĞİŞTİRME HAREKETLERİ
DENGELEME HAREKETLERİ
NESNE KONTROLÜ GEREKTİREN HAREKETLER







TOPLAM
PUAN








  YÜZDE








    NOT
YÜRÜME BECERİLERİ
KOŞMA BECERİLERİ
ATLAMA, SIÇRAMALI ATLAYIŞ BECERİLERİ
YUVARLANMA, TIRMANMA BECERİLERİ
BAŞLAMA DURMA, ATLAMA KONMA BEC.
DÖNME BECERİLERİ
EĞİLME, ESNETME , AĞIRLIK AKTARMA , SALINIM BECERİLERİ
SABİT KONUMDA DURUŞ, KONUMUNU KORUYUŞ BECERİLERİ
ATMA, TUTMA , FIRLATMA, YÖN VERME VURMA BECERİLERİ
BASTIRMA, YUVARLAMA, ÇEVİRME  BECERİLERİ
İTME ÇEKME BECERİLERİ
VOLE, RAKETLE VURMA BECERİLERİ
1
Taşkın Ece
3
2
1
2
3
3
2
2
3
3
2
3
29
80,5
4
2
Efe Polat
3
2
2
1
2
3
3
1
3
3
2
3
28
77,7
4
3
Ali Güneş
3
3
3
3
3
3
2
3
2
2
2
2
31
86,1
5
4
Anday An
2
2
2
2
3
2
2
2
2
2
2
2
25
69,4
4
5
Ezel Ortaç
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
36
100
5
6
Anıl Yılmaz
2
3
3
2
2
2
2
2
1
3
2
2
26
72,2
4
7
Sezer İnal
2
2
3
3
3
2
2
3
2
3
3
2
30
83,3
4
8
Ulvi Saral
3
2
3
2
3
3
3
2
3
2
3
3
32
88,8
5
9
Ata Yağmur
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
36
100
5
10
Zeki Çiçek
2
2
2
1
2
3
3
2
3
3
3
2
28
77,7
4
3: Çok başarılı, 2: Başarılı, 1: Geliştirilebilir Değerlendirme: Yüzdelik puanın 5 üzerinden nota dönüştürülmesi şeklindedir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder