Gelişimsel
Kontrol Listeleri
Kontrol listelerinde amaç çocuğun
çeşitli gelişim alanlarında nasıl geliştiğini belirlemektir. Bunu yanında bu
listeler, öğretmenlere günlük plan içerisindeki etkinlikleri düzenleme
konusunda da fikir verebilir. Çocukların hangi alanlara/ kazanımlara yönelik
desteklenmeleri gerektiğinin biliniyor olması, o alanlara yönelik çeşitli
etkinliklere ağırlık verilmesine fırsat verebilir. Kontrol listeleri hem
bireysel gözlemlerde, hem de grup gözlemlerinde aynı anda kullanabilirler.
Kontrol listeleri gözlemlemek istenen
gelişim alanına ait becerilerin (amaç ve kazanımların) listelenip, belirli
zamanlarda yapılan gözlemlerle çeşitli formatlarda doldurulması şeklinde
kullanılabilirler. ‘Evet/ hayır, “yapabiliyor/ yapamıyor”, “az/ çok” “gelişmiş
/ geliştirilmesi gerek” gibi.
Kullanım açısından kolay olmaları, öğretmenlerin
bu yöntemi tercih etmeleri için sebep oluşturabilir. Öğretmenler gerektiği
durumlarda kontrol listesi hazırlayabilir ve kullanabilirler.
Kontrol listelerini kullanırken
dikkat edilmesi gereken nokta ölçütlerin tutarlı/mantıklı bir anlayışla düzenlenmiş
olunmasıdır. Gelişim alanlarının doğru bir şekilde gruplandığından ve kendi
içinde tutarlı olduğundan emin olmak gerekir. Örneğin; hareket becerileri ilgili
bir kontrol listesinde, oyun becerileri ya da taktik beceriler gelişim alanına
ait bilgilerin/ maddelerin olmamasına dikkat edilmelidir.
Gelişimsel kontrol listeleri her
gelişim alanı ile ilgili olarak düzenlenebilir ve çocukların gelişimlerinin
gözlenmesi kayıt altına alınabilir.
Kontrol Listesi Örneği
Okul:
Sınıf:
Gelişim ve Öğrenme Alanı: Hareket
Yetkinliği
Çocuğun Adı : Erdal
Eren
Tarih: 11.08.2015
Öğretmenin Adı Soyadı: Ulaş
Bardakçı
G: Gelişmiş GG:
Geliştirilmesi gerek
A TEMEL HAREKET BECERİLERİ
|
|||
|
|||
1. YER DEĞİŞTİRME HAREKETLERİ
|
|||
|
1. Dönem
|
2.Dönem
|
|
1
|
Koşma
becerileri
|
|
|
2
|
Atlama
becerileri
|
|
|
3
|
Sıçrama
becerileri
|
|
|
4
|
Sıçramalı
Atlayış becerileri
|
|
|
5
|
Kayma,
Yuvarlanma, Galop, Adım Al Sek becerileri
|
|
|
6
|
Tırmanma
becerileri
|
|
|
|
|||
2. DENGELEME HAREKETLERİ
|
|||
|
|
|
|
1
|
Eğilme,
Esnetme becerileri
|
|
|
2
|
Düşme Kalkma
becerileri
|
|
|
3
|
Dönme
becerileri
|
|
|
4
|
Salınma
becerileri
|
|
|
5
|
Ağırlık
Aktarma becerileri
|
|
|
6
|
Atlama Konma
becerileri
|
|
|
7
|
Başlama Durma
Becerileri
|
|
|
8
|
İtme, Çekme
becerileri
|
|
|
8
|
Değişik
Stabil Konumlarda Durma becerileri
|
|
|
|
|||
3. NESNE KONTROLU GEREKTİREN HAREKETLER
|
|||
|
|
|
|
1
|
El ile Atma
becerileri
|
|
|
2
|
El ile Tutma
Becerileri
|
|
|
3
|
Yakalama
becerileri
|
|
|
4
|
Yuvarlama
becerileri
|
|
|
5
|
Yön verme
becerileri
|
|
|
6
|
Durdurma
becerileri
|
|
|
7
|
Havadaki
nesneye vurma becerileri
|
|
|
|
|||
|
|||
4. BİRLEŞTİRİLMİŞ HAREKETLER
|
|||
|
|
|
|
1
|
Dengeleme ve
Yer Değiştirme hareketi birlikteliği
|
|
|
2
|
Dengeleme ve
Nesne Kontrolü hareketi birlikteliği
|
|
|
3
|
Yer
Değiştirme ve Nesne Kontrolü hareketi birlikteliği
|
|
|
|
|||
B. ÖZELLEŞMİŞ HAREKET BECERİLERİ
|
|||
|
|
|
|
1
|
Vücut
Yönetimi
|
|
|
2
|
Ritmik
Hareketler
|
|
|
3
|
Eğitsel
Oyunlar
|
|
|
|
|||
C.
ALGISAL MOTOR (KİNESTETİK ALGI) GELİŞİM
|
|||
|
|
|
|
1
|
Bedenin
Farkında Olma Yetisi Kullanımı
|
|
|
2
|
Mekânın
Farkında Olma Yetisi Kullanımı
|
|
|
3
|
Zamanın
Farkında Olma Yetisi Kullanımı
|
|
|
4
|
Yönelimsel
Farkında Olma (Yansallık ve Yönsellik)Yetisi Kullanımı
|
|
|
|
|||
D. UYARANLARA ANINDA TEPKİ (DİĞER ALGISAL
MOTOR YETİLER)
|
|||
|
|
|
|
1
|
İşitsel Uyaranlara
Anında Tepkiyle Harekete Geçme
|
|
|
2
|
Dokunsal
Uyaranlara Anında Tepkiyle Harekete Geçme
|
|
|
3
|
Görsel
Uyaranlara Anında Tepkiyle Harekete Geçme
|
|
|
|
|||
E.
OYUN BECERİLERİ
|
|||
|
|
|
|
1
|
Oyunlara
Katılım
|
|
|
2
|
Oyunlarda
Olumlu Tutum ve Davranış
|
|
|
3
|
Oyunlarda
Sürdürülebilirlik
|
|
|
4
|
Oyunlarda
Hareket Becerileri Kullanımı
|
|
|
5
|
Oyunlarda
Yaratıcılık
|
|
|
6
|
Oyunlarda
Paylaşımcılık ve Kolektif Tutum
|
|
|
7
|
Oyunlarda
Bireysel Olarak Kendini İfade Edebilme
|
|
|
8
|
Oyunun
Gereklerini ve Amacını Algılama, Gerekenleri Yapabilme Yeterliliği
|
|
|
|
Kontrol Listesi Örneği (Sınıf/Grup)
Okul:
Sınıf: 1
Gelişim ve Öğrenme Alanı: Kişisel,
Sosyal ve Düşünme Becerileri
Öğretmen: Şafak
Pavey
İsimler
Ölçütler
|
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
H
|
|
|
|
Gelişmiş
|
Geliştirilmeli
|
||||||||
Vücut
bölümlerinin hareketlerini tanımlar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kişisel ve
genel alanını gösterir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oyunları
belirlenen kurallara göre oynar
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oyun ve
fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oyun ve
fiziki etkinliklerde beceri ve güçlerin farklı olabileceğini kabul eder
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oyun ve
fiziki etkinlikler sırasında çeşitli iletişim becerileri gösterir
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oyunlarda
kullanılan basit strateji ve taktikleri tanımlar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oyun ve
fiziki etkinlikler öncesi ve sonrasında temizlik alışkanlıkları sergiler
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oyun ve
fiziki etkiliklere katılırken vücudunda meydana gelen değişiklikleri fark
eder ve açıklamaya çalışır.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kontrol Listesi Örneği (Bireysel)
Okul:
Sınıf: 1, 2,
3, 4 (Tüm sınıf düzeyleri için, eğitim süreci ve sonu için kullanılabilir kontrol
listesi örneğidir).
Gelişim ve Öğrenme Alanları: Hareket
Yetkinliği, Aktif ve Sağlıklı Yaşam, Kişisel, Sosyal ve Düşünme Becerileri
Adı Soyadı: Onur
Dolbun
Öğretmen:Şakir
Serbes
Gelişim ve Öğrenme Alanları
|
çok yeterli (4)
|
Yeterli (3)
|
Geliştirilmeli (2)
|
Yetersiz (1)
|
çok yetersiz (0)
|
Öğretmenin Notu
|
Hareket Yetkinliği
|
||||||
Temel Hareket Becerileri
|
|
|
|
|
|
|
Temel Hareket Kavramları
|
|
|
|
|
|
|
Oyun Stratejileri ve Taktikleri
|
|
|
|
|
|
|
Aktif ve Sağlıklı Yaşam
|
||||||
Aktif ve Sağlıklı Yaşam Kavramları ve
İlkeleri
|
|
|
|
|
|
|
Aktif ve Sağlıklı Yaşam Uygulamaları
|
|
|
|
|
|
|
Kültürel Birikimimiz ve Değerlerimiz
|
|
|
|
|
|
|
Kişisel Beceriler
|
||||||
Kendini Tanıma, Farkında Olma
|
|
|
|
|
|
|
Uyum, Yönetim, Başa Çıkma
|
|
|
|
|
|
|
Bireysel Sorumluluk
|
|
|
|
|
|
|
Kendine Güven
|
|
|
|
|
|
|
Zaman Yönetimi
|
|
|
|
|
|
|
Eğlenme
|
|
|
|
|
|
|
Düşünme Becerileri
|
||||||
Gözlem
|
|
|
|
|
|
|
Hedef Belirleme
|
|
|
|
|
|
|
Planlama
|
|
|
|
|
|
|
Uygulama
|
|
|
|
|
|
|
Bilgi İşleme
|
|
|
|
|
|
|
Değerlendirme ve Yansıtma
|
|
|
|
|
|
|
Sosyal Beceriler
|
||||||
İletişim Becerileri
|
|
|
|
|
|
|
İşbirliği
|
|
|
|
|
|
|
Adil Oyun
|
|
|
|
|
|
|
Sosyal Sorumluluk
|
|
|
|
|
|
|
Liderlik
|
|
|
|
|
|
|
Farklılıklara, Başkalarına ve Çevreye Saygı
|
|
|
|
|
|
|
DeğerlendirmeRaporu:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder