9 Ekim 2018 Salı

Beden Eğitimi ve Oyun Dersleri İçin Kullanılması Gereken Bazı Ölçme Araçları: GELİŞİM KONTROL LİSTELERİ


 Gelişimsel Kontrol Listeleri
Kontrol listelerinde amaç çocuğun çeşitli gelişim alanlarında nasıl geliştiğini belirlemektir. Bunu yanında bu listeler, öğretmenlere günlük plan içerisindeki etkinlikleri düzenleme konusunda da fikir verebilir. Çocukların hangi alanlara/ kazanımlara yönelik desteklenmeleri gerektiğinin biliniyor olması, o alanlara yönelik çeşitli etkinliklere ağırlık verilmesine fırsat verebilir. Kontrol listeleri hem bireysel gözlemlerde, hem de grup gözlemlerinde aynı anda kullanabilirler.
Kontrol listeleri gözlemlemek istenen gelişim alanına ait becerilerin (amaç ve kazanımların) listelenip, belirli zamanlarda yapılan gözlemlerle çeşitli formatlarda doldurulması şeklinde kullanılabilirler. ‘Evet/ hayır, “yapabiliyor/ yapamıyor”, “az/ çok” “gelişmiş / geliştirilmesi gerek” gibi.
Kullanım açısından kolay olmaları, öğretmenlerin bu yöntemi tercih etmeleri için sebep oluşturabilir. Öğretmenler gerektiği durumlarda kontrol listesi hazırlayabilir ve kullanabilirler.
Kontrol listelerini kullanırken dikkat edilmesi gereken nokta ölçütlerin tutarlı/mantıklı bir anlayışla düzenlenmiş olunmasıdır. Gelişim alanlarının doğru bir şekilde gruplandığından ve kendi içinde tutarlı olduğundan emin olmak gerekir. Örneğin; hareket becerileri ilgili bir kontrol listesinde, oyun becerileri ya da taktik beceriler gelişim alanına ait bilgilerin/ maddelerin olmamasına dikkat edilmelidir.
Gelişimsel kontrol listeleri her gelişim alanı ile ilgili olarak düzenlenebilir ve çocukların gelişimlerinin gözlenmesi kayıt altına alınabilir.



Kontrol Listesi Örneği
Okul:
Sınıf:
Gelişim ve Öğrenme Alanı: Hareket Yetkinliği
Çocuğun Adı : Erdal Eren
 Tarih: 11.08.2015
Öğretmenin  Adı Soyadı: Ulaş Bardakçı

G: Gelişmiş GG: Geliştirilmesi gerek
A TEMEL HAREKET BECERİLERİ

1. YER DEĞİŞTİRME HAREKETLERİ

1. Dönem
2.Dönem
1
Koşma becerileri


2
Atlama becerileri


3
Sıçrama becerileri


4
Sıçramalı Atlayış becerileri


5
Kayma, Yuvarlanma, Galop, Adım Al Sek becerileri


6
Tırmanma becerileri



2. DENGELEME HAREKETLERİ



1
Eğilme, Esnetme becerileri


2
Düşme Kalkma becerileri


3
Dönme becerileri


4
Salınma becerileri


5
Ağırlık Aktarma becerileri


6
Atlama Konma becerileri


7
Başlama Durma Becerileri


8
İtme, Çekme becerileri


8
Değişik Stabil Konumlarda Durma becerileri



3. NESNE KONTROLU GEREKTİREN HAREKETLER



1
El ile Atma becerileri


2
El ile Tutma Becerileri


3
Yakalama becerileri


4
Yuvarlama becerileri


5
Yön verme becerileri


6
Durdurma becerileri


7
Havadaki nesneye vurma becerileri




4. BİRLEŞTİRİLMİŞ HAREKETLER



1
Dengeleme ve Yer Değiştirme hareketi birlikteliği


2
Dengeleme ve Nesne Kontrolü hareketi birlikteliği


3
Yer Değiştirme ve Nesne Kontrolü hareketi birlikteliği



B. ÖZELLEŞMİŞ HAREKET BECERİLERİ



1
Vücut Yönetimi


2
Ritmik Hareketler


3
Eğitsel Oyunlar



 C. ALGISAL MOTOR (KİNESTETİK ALGI) GELİŞİM



1
Bedenin Farkında Olma Yetisi Kullanımı


2
Mekânın Farkında Olma Yetisi Kullanımı


3
Zamanın Farkında Olma Yetisi Kullanımı


4
Yönelimsel Farkında Olma (Yansallık ve Yönsellik)Yetisi Kullanımı



D. UYARANLARA ANINDA TEPKİ (DİĞER ALGISAL MOTOR YETİLER)



1
İşitsel Uyaranlara Anında Tepkiyle Harekete Geçme


2
Dokunsal Uyaranlara Anında Tepkiyle Harekete Geçme


3
Görsel Uyaranlara Anında Tepkiyle Harekete Geçme



E.  OYUN BECERİLERİ



1
Oyunlara Katılım


2
Oyunlarda Olumlu Tutum ve Davranış


3
Oyunlarda Sürdürülebilirlik


4
Oyunlarda Hareket Becerileri Kullanımı


5
Oyunlarda Yaratıcılık


6
Oyunlarda Paylaşımcılık ve Kolektif Tutum


7
Oyunlarda Bireysel Olarak Kendini İfade Edebilme


8
Oyunun Gereklerini ve Amacını Algılama, Gerekenleri Yapabilme Yeterliliği














Kontrol Listesi Örneği (Sınıf/Grup)

Okul:
Sınıf: 1
Gelişim ve Öğrenme Alanı: Kişisel, Sosyal ve Düşünme Becerileri
Öğretmen: Şafak Pavey

 

                                                  İsimler



Ölçütler
A





B
C
D
E
F
G
H


Gelişmiş
Geliştirilmeli
Vücut bölümlerinin hareketlerini tanımlar










Kişisel ve genel alanını gösterir










Oyunları belirlenen kurallara göre oynar










Oyun ve fiziki etkinliklere düzenli olarak katılır










Oyun ve fiziki etkinliklerde beceri ve güçlerin farklı olabileceğini kabul eder










Oyun ve fiziki etkinlikler sırasında çeşitli iletişim becerileri gösterir










Oyunlarda kullanılan basit strateji ve taktikleri tanımlar.










Oyun ve fiziki etkinlikler öncesi ve sonrasında temizlik alışkanlıkları sergiler










Oyun ve fiziki etkiliklere katılırken vücudunda meydana gelen değişiklikleri fark eder ve açıklamaya çalışır.

















Kontrol Listesi Örneği (Bireysel)
Okul:
Sınıf: 1, 2, 3, 4 (Tüm sınıf düzeyleri için, eğitim süreci ve sonu için kullanılabilir kontrol listesi örneğidir).
Gelişim ve Öğrenme Alanları: Hareket Yetkinliği, Aktif ve Sağlıklı Yaşam, Kişisel, Sosyal ve Düşünme Becerileri
Adı Soyadı: Onur Dolbun
Öğretmen:Şakir Serbes

Gelişim ve Öğrenme Alanları

çok yeterli (4)
Yeterli (3)
Geliştirilmeli (2)
Yetersiz (1)
çok yetersiz (0)
Öğretmenin Notu
Hareket Yetkinliği
Temel Hareket Becerileri






Temel Hareket Kavramları






Oyun Stratejileri ve Taktikleri






Aktif ve Sağlıklı Yaşam
Aktif ve Sağlıklı Yaşam Kavramları ve İlkeleri






Aktif ve Sağlıklı Yaşam Uygulamaları






Kültürel Birikimimiz ve Değerlerimiz






Kişisel Beceriler
Kendini Tanıma, Farkında Olma






Uyum, Yönetim, Başa Çıkma






Bireysel Sorumluluk






Kendine Güven






Zaman Yönetimi






Eğlenme






Düşünme Becerileri
Gözlem






Hedef Belirleme






Planlama






Uygulama






Bilgi İşleme






Değerlendirme ve Yansıtma






Sosyal Beceriler
İletişim Becerileri






İşbirliği






Adil Oyun






Sosyal Sorumluluk






Liderlik






Farklılıklara, Başkalarına ve Çevreye Saygı






DeğerlendirmeRaporu:




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder