Genel olarak eğitimde ve özel olarak
da oyun ve fiziki etkinlikler derslerinde çocukların verilen eğitime bağlı
olarak elde etmeleri beklenen kazanımları süreç ve ürün açısından kontrol etmek
gerekir. Bunun için kullanılan birçok ölçme aracı söz konusudur. Bunlardan
ilkokul eğitim sürecinin uzun bir süreç olduğu ve bazı özelliklerin gelişiminin
bazı evrelerde ve dönemlerde gerçekleşmesi gereğigöz önüne alındığında en uygun
ve kullanılabilir ölçme araçlarını dört başlıkta toplamak mümkündür. Bunlar;
“Gözlemler” “Kontrol Listeleri”, “Gelişimsel Derecelendirme Ölçekleri” ve
“Performans Testleri”dir.
1. Gözlem
Gözlem yapmak; çocukların davranışlarını
anlamak, öğrenme süreci ve gelişimleri hakkında doğrudan bilgi edinmek için
kullanılabilecek ölçme değerlendirme araçlarından birisidir. Her çocuğun okul
ve alan içinde eğitim faaliyetleri süresince ve serbest zamanlarda
gözlemlenmesi ve gözlem kayıtlarının tutulması önemlidir. Çocuklar kendilerini
yetişkinler kadar rahat ifade edemediklerinden, onları günlük aktiviteleri
içerisinde gözlemlemek çocuk hakkında bilgi toplamak adına gerekli verileri
sağlar.
Gözlemler çocukların doğal ortamında, etkinlikler
anında ya da oynadıkları oyunu bölmeden ve gözlem yapıldığından haberleri
olmadan yapılmalıdır. Gözlemlerin belli bir amaca yönelik yapılıyor olması yani
gözlemi yapan kişinin neye dikkat etmesi gerektiğini önceden bilmesi çok önemli
ve gereklidir.
Belirli bir çocuğun ya da grubun davranışlarının
gözlemlenmesinin birkaç değişik yolu olabilir. Bunlar;
ü Anekdot Kayıtları
Çocuğun davranışlarının yazılı olarak
tanımlanmasıdır. Bu kayıtlar ne yaşandığını, ne zaman ve nerede yaşandığını
objektif olarak anlatmaya yarar. İsterse öğretmen kendi yorumlarını/değerlendirmelerini
ve notlarını kayıtların altına ekleyebilir.
Anekdot Kayıt Formu Örneği
Çocuğun Adı-Soyadı: Barış Saka
Tarih: 15.08. 2015
Gözlenen Durum: Barış bazı oyunlarda istekli davranmadığı
gibi, oyuna katılmaktan olabildiğince kaçınıyor. Yine bu gün öğleden sonra
gerçekleştirilen etkinliklerde hasta olduğunu söyleyerek izin almak istedi.
Nedenini sorduğumda karnım ağrıyor dedi.
Gözlenen Mekân: Oyun Alanı
Kayıt Tutan Öğretmen: Gürcan Ergençiçeği
Yorumlar/Değerlendirme: Barış dikkate değer bir şekilde her zaman
değil ama bazı zamanlar bu davranışları sergiliyor. Muhtemelen bu davranışı
etkinliklerin çeşidiyle ve içeriği ile ilgili olabilir. Çünkü aynı gün kısa bir
süre önce gerçekleştirilen etkinliğe katıldı. Birkaç gözlemden sonra Barışın
nesne kullanılan etkinliklere karşı olumsuz davrandığı ile ilgili düşüncemi
netleştirmiş olacağım.
ü Örnek Tanımlama
Çocuğun oyun ve fiziki etkinlikler dersinde
yaptıkları ve yapabildiklerinin ayrıntılı olarak kaydedilmesidir.
ü Olay-Örneklem
Bir davranışın nedenlerini ve sonuçlarını
ortaya çıkarmak için kullanılır. Bu sosyal ve duygusal davranışlar olabileceği
gibi algısal motor, biyomotor ve teknik beceri davranışları ile de ilgili
olabilir.
Olay Örneklem
Örneği
Çocuk Adı: Ahmet Sezer
Yaşı: 9
Gün ve saat: 12/08/2015–
10:30-11:30
Gözlemi Yapan
Kişi: Hüseyin
Özden Yurdakul
Gözlem Yapılan
Gelişim Alanı: Sosyal-Duygusal
Zaman
|
Davranış Öncesi
|
Davranış Anı
|
Davranış Sonrası
|
|
10.40
|
Ahmet
sıklıkla diğerlerinden liderlik özelliği dışında baskın davranışlar
sergiliyor.
|
Ahmet
etkinlik anlarında sıklıkla bencil davranışlar sergiliyor. Topun kendisine
verilmesi için sürekli bağırıyor.
.
|
İstediğini
yapmayan çocuklara taciz edici davranıyor.
|
Değerlendirme: Ahmet Sezer bencillik ve yüksek ego sorunu.
Yapılması gereken: Ahmet’in diğer çocuklardan ayrıcalıklı olmadığının ona
hissettirilmesi yerinde olacaktır. Ancak liderlik ile ilgili özelliklerinin ise
öne çıkarılması için uygun roller ve görevler düşünülmelidir.
ü Zaman-Örneklem
Bir davranışın belirli bir zaman dilimi
içerisindeki sıklığını gözlemlemek amacıyla kullanılır. Gözlemi yapacak olan
kişi gözlemine başlamadan önce hangi davranışı hangi zaman diliminde ve nasıl
gözlemleyeceğine karar vermelidir. Belirlenen zaman dilimi içerisinde gözlemi
yapılacak davranış dışındaki davranışlar dikkate alınmaz.
Zaman örneklemi genelde eğitim ortamında
uygun olmayan davranışlar gösteren çocukların davranışlarının nedenini anlamak
amacıyla kullanılır. Zaman örneklemlerini aldıktan sonra öğretmen çocukta
istenmeyen davranışı değiştirmek adına yapabileceklerini planlar.
Zaman Örneklem
Örneği
Çocuk Adı: Onat Kutlar
Yaşı: 10
Gün ve saat: 13/08/2015 09:45-10:00
Gözlemi Yapan
Kişi: Ahmet
Atakan
Gözlemi Yapılan
Davranış: Eğitim
etkinliklerinde etkinlikleri tam olarak yapmama, yapmaktan kaçınma, yapmak
istememe.
Olay
|
Zaman
|
Notlar
|
Onat
etkinlik başlarken kendini gizlemeye çalışıyor
|
09:45
|
|
Etkinliğin
sonuna doğru en az tekrar yapmış olarak etkinliği sonlandırıyor.
|
09.55
|
|
Değerlendirme:
Onat etkinliklere katılım için teşvik ve sevecen yaklaşımlara ihtiyaç
duyabilir. Özellikle akranları tarafından eleştirilme ya da alay edilme
endişesi duyuyor olabilir. Bu konuda önlem alınmalı.
Her yöntem bir diğerinden önemli ölçüde
farklı olmasa da, farklı bilgilere ulaşmamızı sağlamaları açısından önemlidir.
Tüm anlamlı olabilecek gözlemler, objektif bilgiler içermelidir. Objektif
bilgi, görülebilir, koklanabilir, hissedilebilir, duyulabilir ve dokununabilir
olmalıdır. Durumu izleyen herkesin, durumu tanımlarken anlaşmaya varabileceği
bilgi objektiftir.
ü Olay Kayıtları
Kayıt tutmak, öğretmenlerin çocukların eylem
ve davranışlarının kısa tanımlamalarını yazdıkları en yaygın, aynı zamanda en
basit gözlem yöntemidir. Burada öğretmen için en önemli araç küçük bir not
defteri ve kalemdir. Öğretmen bu deftere uzun uzun olayı kaydetmez. Bazı
anahtar sözcükleri not alır. Daha sonra daha fazla zamanı olduğunda, davranışın
ya da durumun daha ayrıntılı bir tanımlamasını yazar.
Bu kayıtlar genellikle, birkaç paragraftan
oluşur. Gözlemin yapılacağı önceden belirlenmiş bir zaman ya da yer yoktur. Öğretmen
gerçekleşen olayın bir parçası olabilir ya da olmayabilir. Olaylar bir ya da
birkaç çocuk hakkında da olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder